Literary text and broadening of horizons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157

Keywords:

Space, Landscape, Literature, Poem

Abstract

This article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wellington Rodrigues Ferreira, Universidade de São Paulo

Graduado em Letras (Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e Língua Inglesa) pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC) no ano de 2007. Possui extensão em Redação para o Vestibular da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) no ano de 2007. Especialização em Ética, Valores e Cidadania na Escola pela Universidade de São Paulo (USP) em 2014. Mestrando em Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP) com previsão de término em dezembro de 2023. Atualmente leciona na rede municipal para o Ensino Fundamental II da Secretaria de Municipal de Educação da Estância Hidromineral de Poá - SP, e na Rede SESI de Ensino

Phablo Roberto Marchis Fachin, Universidade de São Paulo

Professor Associado do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - USP. Pesquisador nas áreas de Filologia, Paleografia e História da Língua Portuguesa. Publicou "Descaminhos e dificuldades: leituras de manuscritos do século XVIII" (Trilhas Urbanas, 2008) e, com Silvia Hunold Lara, organizou "Guerra contra Palmares: o manuscrito de 1678" (Chão editora, 2021). Ao longos dos anos tem se aventurado por trilhas filológicas, sempre em busca de conhecer a história dos textos, dos seus autores, copistas, editores e dos sentidos escondidos em suas entrelinhas, materialidades e formas de transmissão.

References

BASTOS, Ana Regina Vasconcelos Ribeiro. Espaço e literatura: algumas reflexões teóricas. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 05, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.1998.6316.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. 5ª. ed. São Paulo: Humanitas, 2006.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. Vários Textos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011. 171-193.

GOLDSTEIN, Norma. Versos, sons, ritmos. 13ª. ed. São Paulo: Ática, 2005.

GOMES, Paulo César da Costa. A condição urbana: ensaios de geopolítica da cidade. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

GUIMARÃES, Elisa. Linguagem literária. Rodrigo Hubner et al. Diário de Classe, n. 3, Língua Portuguesa. São Paulo: FDE SEESP, 1994. 77-84.

JOLIBERT, Josette et al. Para formar crianças leitoras e produtoras de poemas. Josette Jolibert et al. Formando crianças produtoras de texto. Trad. Bruno Charles Magne Porto Alegre: Artmed, 1994. 195-207.

MASSCHELEIN, Jan & Maarten Simons. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

PINHEIRO, André. O nascimento de uma nova cidade: aspectos da condição urbana na poesia de Zila Mamede. Odisseia, Natal, n. 4, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/2035.

SESI, Serviço Social da Indústria. Referencial Curricular do Sistema SESI-SP de Ensino: Ensino Fundamental. São Paulo: SESI-SP Editora, 2020.

SILVA, Cristina Vieira da, Marta Martins & Joana Cavalcanti. Ler em família, ler na escola, ler na biblioteca: boas práticas. Porto: Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, 2012.

VIANA, Fernanda Leopoldina & Maria Marta Martins. Percursos de lectura y percursos de vida. Pedro César Cerrillo Torremocha & Cristina Cañamares Torrijos, coords. Actas del V Seminário Internacional de Lectura y Património - literatura infantil: Nuevas lecturas y nuevos lectores. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla la Mancha, 2007. 439-444.

Published

2023-12-29

How to Cite

FERREIRA, W. R.; ROBERTO MARCHIS FACHIN, P. Literary text and broadening of horizons. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 157, 2023. DOI: 10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082. Acesso em: 13 may. 2024.