Rivals to the last click? Photography and modernity in Monteiro Lobato and Mário de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2022vol42n2p20

Keywords:

Mario de Andrade, Monteiro Lobato, photography and literature, photographer-writer

Abstract

Monteiro Lobato and Mário de Andrade were the Brazilian writers who most devoted themselves to photography in the first half of the 20th century. They pictured friends and families, journeys in Brazil and in the United States, historical monuments and oil wells, natural and human landscapes. Despite having been amateurs and men of letters, at some point in their lives both believed that their images should reach the public, that they would be able to express something about Brazil or about themselves. The most usual versions of the history of Brazilian literature recounts their aesthetic antagonism. What can their photographs tell us about this rivalry? What other histories of the modern would this comparison raise? Taking into consideration the drawing up of the photographer-writer by the historical avant-gardes - in particular the Soviet ones - and the mechanical nature of the camera, we seek to observe the affinities and distinctions that characterize how these authors appropriate and picture photographic modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Lissovsky, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Professor da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

References

ALVES, Gabriela Santos. O Imaginário Fotográfico de Monteiro Lobato. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura), Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.pos.eco.ufrj.br/site/download.php?arquivo=upload/tese_galves_2010.zip.

ANDRADE, Mário de. Será o Benedito! São Paulo: Educ/Giordano/Agência Estado, 1992.

ANDRADE, Mário de. O Turista Aprendiz. Brasília: IPHAN, 2015.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. Diário do Luto, 26 de outubro 1977 – 15 de setembro de 1979. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARTHES, Roland. La Préparation du Roman. Paris: Éditions du Seuil, 2015.

BENJAMIN, Walter. Selected Writings, v. 2-1 (1931-1934). Cambridge: The Belknap Press of Harvard UP, 1999.

BURGIN, Victor. Nagori: Writing with Barthes. Theory, Culture & Society, v. 37, n. 4, p. 167-183, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1177/02632764209104. DOI: https://doi.org/10.1177/0263276420910475

CADAVA, Eduardo. Words of Light. Princeton: Princeton UP, 1992.

CARNICEL, Amarildo. O Fotógrafo Mário de Andrade. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.

CARREIRO, Carlos Porto. Impressão artística: O Ateliê de Sylvio Bevilaqua [1911]. Ricardo Mendes, org. Pensamento crítico em fotografia – Antologia Brasil 1890-1930. São Paulo, 2013. 243-246.

CHIARELLI, Tadeu. Um Jeca nas vernissages: Monteiro Lobato e o desejo de uma arte nacional no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1995.

DEIRÓ, Eunapio. A Arte [1904]. Ricardo Mendes, org. Pensamento crítico em fotografia – Antologia Brasil 1890-1930. São Paulo, 2013. 67-80.

Didi-Huberman, Georges. The Album of Images According to André Malraux. Journal of Visual Culture, v. 14, n. 1, p. 3-20, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1470412914562023. DOI: https://doi.org/10.1177/1470412914562023

GILLAIN, Nathalie. Du Géant à l’échiquier. Paul Nougé au pied de la lettre. Interférences littéraires, (nouvelle série), n. 2, p. 113-137, 2009. Disponível em: http://www.interferenceslitteraires.be/index.php/illi/article/view/807.

LAJOLO, Marisa. “Mário de Andrade e Monteiro Lobato: um diálogo modernista em três tempos”. Teresa, São Paulo, n. 8-9, p. 141-160, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116697. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2447-8997.teresa.2008.116697

LÉVINAS, Emmanuel. La realidad y su sombra. Madrid: Trotta, 2001.

LISSOVKSY, Maurício. A Máquina de Esperar: origem e estética da fotografia moderna. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

LISSOVKSY, Maurício. Pausas do Destino: teoria, arte e história da fotografia. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014.

LOPEZ, Telê Ancona. O Turista Aprendiz na Amazônia: a invenção no texto e na fotografia. Carbono, Rio de Janeiro, n. 8, 2014. Disponível em: http://revistacarbono.com/artigos/08-turista-aprendiz-teleancona/.

LOPEZ, Telê Ancona; FIGUEIREDO, Tatiana Longo. Por esse mundo de páginas. Mário de Andrade. O Turista Aprendiz. Brasília: IPHAN, 2015. 19-41.

LOBATO, Monteiro. A Onda Verde. São Paulo: Monteiro Lobato e Cia, 1922.

LOBATO, Monteiro. A Barca de Gleyre (v. 1). São Paulo: Brasiliense, 1948.

Nafpaktitis, Margarita. Multiple exposures of the photographic motif in Vladislav Khodasevich’s “Sorrentinskie Fotografii”. Slavic and East European Journal, v. 52, n. 3, p. 389-413, 2008. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40650989.

PROUST, Marcel. Sobre a Leitura. Campinas (SP): Pontes, 1991.

REISCHL, Katherine M. H. “Where I have been with my camera”: Sergei Tret’iakov and developing operativity. Russian Literature, v. 103–105, p. 119–143, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ruslit.2019.04.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ruslit.2019.04.005

THE LAY FIGURE. On the Modern Photographer. The Studio; an Illustrated Magazine of Fine & Applied Arts. Londres, v. 60, p. 86, 1913. Disponível em: Studio: international art (60.1914) (uni-heidelberg.de).

VIANNA, Aurélio & Priscila Fraiz, orgs. Conversa entre amigos – correspondência escolhida entre Anísio Teixeira e Monteiro Lobato. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 1986.

VIRAVA, Thiago Gil de Oliveira. Uma brecha para o surrealismo: percepções do movimento surrealista no Brasil entre as décadas de 1920 e 1940. Dissertação (Mestrado em Arte Visuais), Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2012. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-14112012-223853/pt-br.php.

Published

2022-12-30

How to Cite

Lissovsky, Mauricio. “Rivals to the Last Click? Photography and Modernity in Monteiro Lobato and Mário De Andrade”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 42, no. 2, Dec. 2022, pp. 20-34, doi:10.5433/1678-2054.2022vol42n2p20.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.