From mass culture best sellers to literary canon: didatic sequence as a possibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p41

Keywords:

Literature, Best-sellers, Literary canon, Didatic sequence.

Abstract

The teaching of reading and, more specifically, of literary reading in the school context, has been discussed largely, presently focused on the new preferences by the students in contrast with the primacy of the canonical literature, historically well valued in school. Mass culture best sellers occupy an increasingly large locus in reading activities by young readers, while in contrast the imposition of the literary canon many times creates frustrations on reader’s expectations. As an attempt to to overcome such divide, we propose a convergence between literary canon and mass culture bestsellers. We selected the novels Me before you by Jojo Moyes and Lucíola by José de Alencar, about which we made two didactic sequences. Therefore, we try to discuss how reading of bestsellers may contribute to the insertion of canonical works in the school and the criticism formation of the reader. As theoretical support, we used the postulations by Barthes (1987), Lajolo and Zilberman (2009), Cosson (2015). With this essay, we want to give a new view of readings outside the literary canon in school.

Author Biographies

Luzimar Silva de Lima, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Master student of the Professional Master's in Letters-PROFLETRAS - Universidade Estadual do Piauí.

Shirlei Marly Alves, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

PhD in Letters. Professor of the Professional Master in Letters-PROFLETRAS - Universidade Estadual do Piauí.

References

ALENCAR, José de. Lucíola. São Paulo: Ática, 1988.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BOECHAT, Maria Cecília. Paraísos artificiais: o romantismo de José de Alencar e sua recepção crítica. Belo Horizonte: Ed UFMG, 2003.

CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. Vários escritos. São Paulo: Ouro sobre Azul, 1998, pp. 235-249.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. Johannes Kretschmer. São Paulo: 34, 1996.

JAUSS. Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

LAJOLO, Marisa & Regina Zilberman. A formação da leitura no Brasil. 3. ed. São Paulo: Ática, 1996.

LIMA, Luzimar Silva de. Leitura de best-sellers: desafios à escola na formação do leitor. 2018. Universidade Estadual do Piauí, Dissertação (Mestrado Profissional em Letras).

MOISÉS, Massaud. A criação literária: prosa 1. 20. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

MOYES, Jojo. Como eu era antes de você. Rio de Janeiro: Intríseca, 2016.
PETIT, Michéle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo, 2008.

ROUXEL, Anne. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. Maria Amélia Dalvi, Neide Luiza de Rezende & Rita Jover Faleiros (orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, pp. 17-34.

SCHNEUWLY, Bernard & Joaquim Dolz. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de letras, 2004.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

WELLEK, René & Austin Warren. Teoria da literatura e metodologia dos estudos literários. Trad. Luis Carlos Borges. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2019-12-16

How to Cite

Lima, Luzimar Silva de, and Shirlei Marly Alves. “From Mass Culture Best Sellers to Literary Canon: Didatic Sequence As a Possibility”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 37, Dec. 2019, pp. 41-54, doi:10.5433/1678-2054.2019v37p41.