Reading of universal classics in the literacy cycle: learning through the dialogical literacy gathering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p79

Keywords:

Literacy, Literary classics, Dialogical literary gathering

Abstract

Different theoretical aspects deal with the formation of readers in the school environment. In this article, we present the Dialogical Literary Gathering, a practice of reading classics from the universal literature that has as one of its objectives to promote a literary education in a critical and dialogical way, reading that goes beyond the school space. In this sense, we will identify the contributions of this reading activity to the training of students of the Literacy Cycle according to some official proposals such as the National Pact for Literacy in the Right Age and the National Curricular Parameters. We will also address, based on authors such as Harold Bloom, Italo Calvin, T. S. Eliot, Ezra Pound and Leyla Perrone-Moisés, what are the characteristics present in the universal classical texts that justify their use in the Dialogical Literary Dialogue. This text features results of a bibliographic research and it shows that a different reading work is possible than the authoritarian and repetitive molds that still permeate the classrooms; the Dialogical Literary Gathering, an interdisciplinary activity that, in the light of Paulo Freire’s proposals, makes it possible to establish a relation between reading the world and reading the word through classical literary works.

Author Biographies

Thais Aparecida Bento Reis, Universidade Federal de Alfenas

Master in Education from the Universidade Federal de Alfenas.

Vanessa Cristina Girotto, Universidade Federal de Alfenas

PhD in Education from the Universidade Federal de São Carlos. Professor at the Universidade Federal de Alfenas.

References

BANDEIRA, Pedro. Robin Hood: a lenda da liberdade. São Paulo: Richmond Educação, 2018.

BLOOM, Harold. O Cânone Ocidental. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: o trabalho com os diferentes gêneros textuais na sala de aula: diversidade e progressão escolar andando juntas. Ano 03, unidade 05. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1997.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CORSO, Gizelle Kaminski & Josiele Kaminski Corso Ozelame. Literatura, muito prazer... Anais do 14º Congresso Internacional ABRALIC, 2015. Disponível em: <http://www.abralic.org.br/anais/arquivos/2015_1456013685.pdf>. Acesso em 29 nov. 2016.

CURTIUS, Ernst Robert. Literatura Europeia e Idade Média Latina. Trad.Teodoro Cabral. São Paulo: EdUSP, 2013.

ELIOT, T. S. O que é um clássico? De poesia e poetas. Trad. Ivan Junqueira. São Paulo: Brasiliense, 1991, pp. 76-99.

FLECHA, Ramón. Compartiendo Palabras: al aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós, 1997.

FLECHA, Ramón, Rocío García Carrión & Aitor Gómez González. Transferencia de tertulias literarias dialógicas a instituciones penitenciarias. Revista de Educación (Madrid), 360, pp. 140-161, ene.-abr. 2013. Disponível em: <https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre360/re36008.pdf?documentId=0901e72b814a77e8>. Acesso em 10 jan. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo & Donaldo Macedo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 4. ed. 2006.

GARCÍA, Ramón Flecha & Pilar Álvarez Cifuentes. Fomentando el Aprendizaje y la Solidaridad entre el Alumnado a través de la lectura de clásicos de la Literatura Universal: El caso de las Tertulias Literarias Dialógicas. Lenguaje y Sociedad (La Pampa) n. 13, pp. 1-19, abr. 2016. Disponível em <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6432811.pdf>. Acesso em 13 jan. 2017.

GIROTTO, Vanessa Cristina. Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: aprendizagens educativas e transformadoras. 30ª Reunião da ANPED, Caxambu, 2007. Anais... Disponível em <http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt10-3819-int.pdf>. Acesso em 10 jan. 2017.

GIROTTO, Vanessa Cristina. Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida. 2007. Universidade Federal de São Carlos, Dissertação (Programa de Pós- graduação em Educação).

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la Acción Comunciativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987. v. 1.

LOSANO, Carmem Cristiane Borges. O entrelugar do cânone na pós-modernidade: o cânone e os estudos culturais. Leitura (Maceió), n. 45, pp. 165-189, jan/jun, 2010. Disponível em: <http://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/download/251/173>. Acesso em 10 jan. 2017.

MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

MAGALHÃES, Amanda Chiaradia. Professora de biblioteca e a tertúlia literária dialógica: desafios e transformações. 2017. Universidade Federal de Alfenas, Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação). Disponível em: < https://bdtd.unifal-mg.edu.br:8443/handle/tede/925#preview-link0>. Acesso em 10 de outubro de 2017.

MELLO, Roseli Rodrigues de, Fabiana Marini Braga & Vanessa Gabassa. Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EdUFSCar, 2012.

MOREIRA, Maria Eunice. Cânone e cânones: um plural singular. Letras (Santa Maria), n. 26, pp. 89-94, 2003. Disponível em <http://dx.doi.org/10.5902/2176148511883>.

MORAES, Fabrício Tavares de. A controvérsia do cânone: criado das elites ou ministro da morte? REVELL – Revista de Estudos Literários da UEMS (Dourados), vol. 2 , n.7, pp. 119-131, dez. 2013. Disponível em: <https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/384>. Acesso em 10 de outubro de 2017.

MORPURGO, Michael. Minhas fábulas de Esopo. Trad. de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2010.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas Literaturas. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

POUND, Ezra. ABC da literatura. Trad. Augusto de Campos e José Paulo Paes. 11. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

PULIDO, Cristina & Brigita Zepa. La interpretación interactiva de los textos a través de las tertulias literarias dialógicas. Revista Signos, (Valparaíso),v. 43, supl. 2, pp. 295-309, 2010. Disponível em <https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v43s2/a03.pdf>. Acesso em 13 jan. 2017.

VALLS, Rosa, Marta Soler & Ramón Flecha. Lectura dialógica: interaccion es que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educacion (Madrid), n. 46, pp. 71-87, jan./abr. 2008. Disponível em: <https://rieoei.org/RIE/article/view/717/1360>. Acesso em: 8 fev. 2010.

Published

2019-12-16

How to Cite

Reis, Thais Aparecida Bento, and Vanessa Cristina Girotto. “Reading of Universal Classics in the Literacy Cycle: Learning through the Dialogical Literacy Gathering”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 37, Dec. 2019, pp. 79-93, doi:10.5433/1678-2054.2019v37p79.