Representation of death in mini-short stories in Marcelino Freire’s Amar é crime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2017v34p7

Keywords:

Marcelino Freire, Mini-short story, Death

Abstract

This article analyzes six mini-short stories by Marcelino Freire, a Brazilian contemporary writer who has excelled in this new type of narrative composition. The selected texts are part of Amar é Crime (2010). We sought the representation of death trying to relate it to the brevity, density, irony, symbology and the tension of the narrative as traits dealt by Freire in an usual and original way in in each of his mini-short stories. The state of the art is unanimous in pointing out the conception of brevity combined with density as elements always present in this genre, which has been in a crescendo trend in the Brazilian literary scene, especially after the publication of Os cem menores contos brasileiros do século, an initiative by Marcelino Freire. The analysis carried out in contrast to the literary theory that supports it shows that there is in the mini-short story the intentionality of teasing the reader to search for inferences that confirm the literary power of this type of narrative.

Author Biographies

Ivana Bocate Frasson, Universidade Estadual de Londrina

Master of Arts from Universidade Estadual de Londrina.

Miguel Heitor Braga Vieira, Universidade Estadual de Londrina

Master and Doctor of Letters from the Universidade Estadual de Londrina. Adjunct Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ALONSO, Mariví. El microrrelato: Un género que recicla. El conto em red. Revista eletrónica de teoría de la ficción breve. n. 20, p. 28- 47, 2009. Disponível em: http://cuentoenred.xoc.uam.mx Acesso em 20 jan 2017.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. Trad. João Alexandre Barbosa e Davi Arrigucci Jr. São Paulo: Perspectiva, 2006.

FERRAZ, Flávia Heloísa U. Testemunho e oralidade nos contos de Marcelino Freire: um olhar além da violência. Terra roxa e outras terras: Revista de Estudos Literários, Londrina, v. 15, p 28-35, jun. 2009. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/24906. Acesso em 20 jan 2017.

FREIRE, Marcelino. Amar é crime. São Paulo: Selo Edith, 2010.

FREIRE, Marcelino. (Org.) Os cem menores contos brasileiros do século. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

LAGMANOVICH, David. Microrrelato. Buenos Aires - Tucumán: Cuadernos de Norte y Sur, 2003.

MARQUES, Ivan. In: FREIRE, Marcelino. Amar é crime. São Paulo: Selo Edith, 2010.

NOGUEROL, Francisca Jimenéz. “Micro-relato y posmodernidad: textos nuevos para um final de milenic”. Revista Interamericana de Bibliografia, XLVI, 1-4, 1996, p.49-66. Disponível em: http://www.educoas.org/portal/bdigital/contenido/rib/rib_1996/articulo4/index.aspx?culture=es&navid=201%20. Acesso em 20 jan 2017.

OGLIARI, Ítalo. A poética do conto pós-moderno e a situação do gênero no Brasil. Tese (Doutorado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

PAULINO, Graça et al.. Tipos de textos, modos de leitura. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

SANTIAGO, Silviano. Nas malhas da letra. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.

SPALDING, Marcelo. Os cem menores contos brasileiros do século e a reinvenção do miniconto na literatura brasileira contemporânea. Dissertação (Mestrado em Literaturas Brasileira, Portuguesa e Luso-africanas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

VIEIRA, Miguel Heitor Braga. Formas mínimas: minificção e literatura brasileira contemporânea. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

ZAVALA, Lauro. Los estudios sobre minificción: Una teoría literaria en lengua española. El conto em red. Revista eletrónica de teoría de la ficcíon breve. Disponível em: http://cuentoenred.xoc.uam.mx Acesso em 20 jan 2017.

Published

2017-10-06

How to Cite

Frasson, Ivana Bocate, and Miguel Heitor Braga Vieira. “Representation of Death in Mini-Short Stories in Marcelino Freire’s Amar é Crime”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 34, Oct. 2017, pp. 7-18, doi:10.5433/1678-2054.2017v34p7.