Reading instruction and knowledge appropriation by didatic of subjective reading in nul poissom où aller (2006), by Marie-Francine Hébert

Authors

  • Izabel Cristina Marson Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Luciana Brito Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2016v31p44

Keywords:

Didatic of subjective reading, Reading instruction, Children literature. Diary

Abstract

This article presents the didactic of the subjective reading from the teaching work about the children’s book Nul poissom où aller, by Marie- Francine Hébert, 2006, that integrates the collection of National Library Program at School (PNBE). We depart from the didactic of the subjective reading, implemented in France in early XXI century, and the proposed work plan with Nul poissom où aller, by Marie – Francine Hébert, 2006, emphasizing the grasp of literary knowledges by the daily reading writing in the classroom. We start with the theme “social conflict”, in order to aim possibilities in teaching to read literature in the classroom, for classes of 6Th grade at elementary school II, through the elements that reveals the reader’s subjectivity and its esthetics competence (Rouxel 2014: 28). The work is justified by the subjective reading being inserted in the constructive way in the act of reading, as a contextual, socialcultural and identity issue of the reader in training. (Jouve 2013; Petit 2008).

Author Biographies

Izabel Cristina Marson, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Master of Arts at the Universidade Estadual do Norte do Paraná. Professor at the Colégio Estadual Cristo Rei Ensino Normal of Cornélio Procópio.

Luciana Brito, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Master of Arts and Doctorate from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor at the Center for Letters, Communication and Arts at the Universidade Estadual do Norte do Paraná.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. Companhia das Letras, 1994.

GIDE, André. Diário dos moedeiros falsos. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

HÉBERT, Marie-Francine. Nenhum peixe aonde ir. Ilustrações de Janice Nadeau. Trad. Maria Luiza X. da A. Borges. São Paulo: SM, 2006.

JAUSS, Hans Robert. História da literatura como provocação à ciência literária. São Paulo: Ática, 1994.

JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervor. São Paulo: Editora da UNESP, 2002.

JOUVE, Vincent. “A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas”. Trad. Neide Luzia de Rezende. Annie Rouxel, Gérard Langlade e Neide Luiza de Resende, (orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 53-65.

LANGLANDE, Gérard. “O sujeito leitor, autor da singularidade da obra”. Annie Rouxel, Gérard Langlade e Neide Luiza de Resende, (orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 25-38.

PARANÁ. Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Diretrizes Curriculares para Língua Portuguesa e Literatura. Curitiba, 2008.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: 34, 2008.

RAMOS, Ana Margarida. “Paz e guerra - os conflitos bélicos na literatura portuguesa para a infância”. Livros de palmo e meio: reflexões sobre literatura e infância. Lisboa: Caminho, 2007. p. 98-131.

REZENDE, Neide Luzia de. “A formação do leitor na escola pública brasileira: um jargão ou um ideal?”. José Helder Pinheiro Alves, (org). Memórias da Borborema 4. Campina Grande: Abralic, 2014. p. 37-54.

ROUXEL, Annie. “Autobiografia de leitor e identidade literária”. Annie Rouxel, Gérard Langlade e Neide Luiza de Resende, (orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 67-87.

ROUXEL, Annie. “Ensino da Literatura: experiência estética e formação do leitor”. José Helder Pinheiro Alves, (org). Memórias da Borborema 4. Campina Grande: Abralic, 2014. p. 19-35.

ROUXEL, Annie. “Mutações epistemiológicas e o ensino da literatura: o advento do sujeito leitor”. Trad. Samira Murad. Revista Criação e Crítica (São Paulo), v. 9, p. 13-24, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46858/50609/. Acesso em: 01 de ago de 2015.

TODOROV, Tzevetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

Published

2016-12-28

How to Cite

MARSON, Izabel Cristina; BRITO, Luciana. Reading instruction and knowledge appropriation by didatic of subjective reading in nul poissom où aller (2006), by Marie-Francine Hébert. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 31, p. 44–56, 2016. DOI: 10.5433/1678-2054.2016v31p44. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27165. Acesso em: 22 jul. 2024.