Gestão estratégica de Design e Aprendizagem Situada em comunidades tradicionais locais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n1p05

Keywords:

Strategic Management of Design, Traditional Local Community, Situated Learning

Abstract

The traditional local communities depend on the development of local craft products for their own subsistence. This article aims to explain the process of situated learning as a cognitive strategy in traditional local communities, for the upgrading of products, territories and identities through design management. The research literature is classified as exploratory and addressing the concepts of situated learning, traditional local community, identity and territory, and appreciation of the local product design and strategic management of the design. As a result we obtain an analysis of situated learning and their traditional ways, resultadondo in a relationship of complementarity to the communities

Author Biographies

Seila Cibele Sitta Preto, Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC

Master's student; Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Eugenio Diáz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC

Phd Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo, Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC

Phd Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

References

ANTONELLO, Claudia S. Aprendizagem na ação revisitada e sua relação com a noção de competência. Comportamento Organizacional e Gestão, v.12, n. 2, p. 199-220, 2006.

BROWN, J.S.; COLLINS, A.; DUGUID, S. Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, v. 18, n. 1, p. 32-42, 1989.

BUARQUE, S.C. Contruindo o desenvolvimento local sustentável: metodologia de planejamento. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

CENTRO PORTUGUÊS DE DESIGN. Manual de Gestão do design. Porto, 1997.

GOMES FILHO, J. Gestalt do Objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo. Escrituras Editora, 2000.

KRUCKEN, L. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

LASZLO, E. et al. The evolution of cognitive maps – new paradigms for the twenty-first century. Amsterdam: Gordon and Breach, 1995.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1991.

MARTINS, R. F. F.; MERINO, E. A. D. A Gestão de Design como Estratégia Organizacional. Londrina: EDUEL, 2008.

McLELLAN, H. Situated Learning Perspectives. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications, 1995.

MOZOTA, B. B.de. Gestão do Design: usando o design para construie valor na marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

OCARETE. Apresentação. Disponível em: http://www.ocarete.org.br/povos-tradicionais/. Acesso em: 15 maio 2011.

ORIGEM DA PALAVRA. Consultório Etimológico. Disponível em: http://origemdapalavra.com.br/pergunta/pergunta-10689/. Acesso em: 15 maio 2011.

PAPANECK, V. Design for the real world. London: Thames and Hudson, 1981.

PIAGET, J. Aprendizagem e conhecimento. São Paulo: Freitas Bastos, 1974.

SINERGIA. In: MICHAELIS. Dicionário. Disponivel em: http://michaelis.uol.com.br/moderno/ portugues/index.php?lingua=portugues-portugues&palavra=. Acesso em: 30 agosto 2011.

TERRA, J. C. C. Gestão do Conhecimento. São Paulo: Editora Negócio, 2000.

WENGER, K.; Lave, J. Communities of Practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Published

2011-12-17

How to Cite

Sitta Preto, S. C., Merino, E. D., & Figueiredo, L. F. G. de. (2011). Gestão estratégica de Design e Aprendizagem Situada em comunidades tradicionais locais. Projetica, 2(1), 05–18. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n1p05

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia

Most read articles by the same author(s)