Semiotic analyses in the understanding of cultural aspects in design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p96

Keywords:

Semiotic, Design and culture, Product desig, Campana brothers

Abstract

This article proposes a reflection on cultural aspects of product design from a semiotic analysis of furniture. As part of a study to Master’s semiotic analysis is shown as a methodology, a look that contributes to the understanding of large and multiple meanings that design communicates in its materiality. To this end, became the chair Crowd, created by Fernando and Humberto Campana, as a starting point for discussing the cultural references that it contains. Semiotic analysis is presented as a means of reading objects and understand the re-signification that occurs in the interaction between design and technology, design and craftsmanship.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lindsay Jemima Cresto, Universidade Tecnológica Federal do Paraná -UTFPR

Doutorado em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Marilda Lopes Pinheiro Queluz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná -UTFPR

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná

References

A CASA. Museu do objeto brasileiro. Disponível em: http://www.acasa.org.br/. Acesso em: 28 ago. 2010.

AGÊNCIA CLICK. Cadeira Multidão. Vídeo. Duração: 03:45. Brasil, 2007. Disponível em: http://br.youtube.com/results?search_query=irm%C3%A3os+campana&search_type=&aq=f>. Acesso em: 30 ago. 2010.

CAMPANA, Fernando; CAMPANA, Humberto. Campanas. São Paulo: Bookmark, 2003.

CAMPANAS. Site oficial dos irmãos Campana. Disponível em: . Acesso em: abr. 2011.

GOES, M. Brinquedos do Agreste Paraibano. A Casa, 2000. Disponível em:. Acesso em: 15 ago. 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JOLY, Martine. Introdução à análise de imagem. Campinas: Papirus, 1996.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura. Um conceito antropológico. 11. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1996.

LÖBACH, Bernd. Design Industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

MOLES, Abraham. O kitsch: a arte da felicidade. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.

MONACHESI, J. Entrevista Fernando e Humberto Campana. Folha de São Paulo, 28 jul. 2007. Ilustrada. Disponivel em:. Acesso em: set. 2010.

VIHMA, Susan. Products as representations: a semiotic and aesthetic study of design products. Helsinki: University of Art and Design Helsinki UIAH, 1995.

Published

2011-12-17

How to Cite

Cresto, L. J., & Queluz, M. L. P. (2011). Semiotic analyses in the understanding of cultural aspects in design. Projetica, 2(2), 96–104. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p96

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)