The design of fear

an analysis of resources used in horror products

Authors

  • Caroline Urbainski Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). https://orcid.org/0009-0000-7888-3008
  • Rafael Marques de Albuquerque Universidade do Vale do Itajaí

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.46081

Keywords:

terror, horror, narrative design, fear

Abstract

Fear is an important theme in entertainment, whether in cinema, literature or even in games, whether digital or not. In this paper, it will be discussed why fear is present in certain works and why it is so pleasurable, considering it is a body defense mechanism. The article intends to contribute with design resources to generate terror or horror in the public with documentary analyzes of works both digital, such as movies and games, and physical, such as Graphic Novels and RPG books, of the genre, to assist the writing of new media materials in the genre.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Caroline Urbainski, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI).

Bacharel em Design na linha de formação em Design de Jogos e Entretenimento Digital pela Universidade do Vale do Itajaí (Univali).

Rafael Marques de Albuquerque, Universidade do Vale do Itajaí

Professor no curso de Design de Jogos e Entretenimento Digital da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Concluiu PhD (Philosophy Doctor) em educação pela Universidade de Nottingham (Reino Unido) (2016), Mestrado em Design e Expressão Gráfica (2011) e Bacharel em Design com Habilitação em Design Gráfico (2008) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Desde 2008 pesquisa aproximações entre jogos digitais e educação, e entre seus temas de interesse estão game design, design de narrativas para jogos, jogos educativos e sérios, jogos digitais e sociedade, criação de jogos em escolas, diferenças individuais nos modos de jogar, mídia educação e pegagogia crítica.

References

ALENA. Disponível em: https://m.media-amazon.com/images/I/61aI1t44seL._CR206,0,551,551_UX256.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

ANDERSEN, Marc Malmdorf; SCHJOEDT, Uffe; PRICE, Henry; ROSAS, Fernando E.; SCRIVNER, Coltan; CLASEN, Mathias. Playing with fear: A field study in recreational horror. Psychological Science, Oxford, v. 31, n. 12, p. 1497-1510, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797620972116

BISHOP, Bryan. Why won’t die? The Art of the jump scare. 2012. Disponível em: https://www.theverge.com/2012/10/31/3574592/art-of-the-jump-scare-horror-movies. Acesso em: 26 maio de 2023.

BUENO, Murilo Gabriel Berardo; CHRISTINO, Daniel; RIBEIRO, José Maria Gonçalves da Silva. A construção do horror e os gêneros narrativos no jogo de RPG Call Of Cthulhu. Metamorfose, Salvador, BA, v. 2, n. 1, 2017.

CAPA call of cthulhu 7th. 2017. Disponível em: https://universorpg.com/wp-content/uploads/2017/11/capa-call-of-cthulhu-7th.png. Acesso em: 31 maio 2021.

CARROL, Noel. The philosophy of horror or paradoxes of the heart. New York: Routledge, 2004.

DEAD by Daylight. 2017. Disponível em: https://s2.glbimg.com/ap-MzKRi5kue1mQkvegAgW1GZFE=/0x0:1280x720/984x0/smart/filters:strip_icc()/i.s3.glbimg.com/v1/AUTH_08fbf48bc0524877943fe86e43087e7a/internal_photos/bs/2017/T/C/llQyWiTOmDD5CsBTFrcw/005.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

DYING Light. Disponível em: https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZjkzNjFkMjYtMGEyYS00NmQ2LWI4MGQtY2RkYmZiOTRiM2QxXkEyXkFqcGdeQXVyMjYwNDA2MDE@._V1_.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar uma pesquisa documental. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2009.

GRAY, Jeffrey. A psicologia do medo e do “stress”. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

LEDOUX, Joseph E. The slippery slope of fear. Trends in Cognitive Sciences, Cambridge, MA, v. 17, n. 4, p. 155-156, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2013.02.004

LOBISOMEM: o Apocalipse. Disponível em: https://i.pinimg.com/originals/88/54/5a/88545ac49e62ec63581ddb7e811bca0f.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

NACKE, Lennart; BATEMAN, Chris; MANDRYK, Regan. BrainHex: a neurobiological gamer typology survey. Entertainment Computing, Amsterdam, v. 5, n. 1, p. 55-62, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.entcom.2013.06.002

NORMAN, Donald A. Design emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rocco, 2008.

NOVAK, Jeanie. Desenvolvimento de games. São Paulo: Cengage Learning. 2011.

O BEBÊ de Rosemary. 2018. Disponível em: https://www.planocritico.com/wp-content/uploads/2018/02/O_Bebe_de_Rosemary_1968.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

O MONSTRO. 2018. Disponível em: https://i0.wp.com/lugarnenhum.net/wp-content/uploads/2018/08/monster.jpeg?resize=635%2C1024&ssl=1. Acesso em: 31 maio 2021.

PÁSSAROS. Disponível em: https://media.gazetadopovo.com.br/2014/12/9187a539c61f611b4cea89b3b05051fc-gpMedium.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

PHASMOFOBIA. Disponível em: https://assetsio.reedpopcdn.com/Phasmophobia-exit.jpeg?width=1200&height=630&fit=crop&enable=upscale&auto=webp. Acesso em: 31 maio 2021.

PSICOSE. 2015. Disponível em: https://www.fapcom.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/Psicose2.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

RAPHAEL. Pablo. Franquia Resident Evil vendeu 98 milhões de cópias desde o lançamento. The Enemy, Brasil, 12 maio 2020. Disponível em: https://www.theenemy.com.br/pc/franquia-resident-evil-98-milhoes-vendas. Acesso em: 1 jun. 2021.

RECALDE, Ana; MELLO, Denis. Beladona. 2020. In: GÁRGULA, Daniel. Blog canto do Gárgula. [S. l.], 9 jul. 2020. Disponível em: https://cantodogargula.com.br/2020/07/09/beladona-de-ana-recalde-e-denis-mello/. Acesso em: 31 maio 2021.

THE LAST of Us Part II sells more than 4 million copies. In: LEMPEL, Eric. PlayStation blog. [S. l.], 26 jun. 2020. Disponível em: https://blog.playstation.com/2020/06/26/the-last-of-us-part-ii-sells-more-than-4-million-copies/amp/?__twitter_impression=true. Acesso em: 31 maio 2021.

VAMPIRE. The masquerade. Disponível em: https://static.quizur.com/i/b/57c635da3ce8d2.512012721347031.jpg. Acesso em: 31 maio 2021.

Published

2023-11-06

How to Cite

Urbainski, C., & Marques de Albuquerque, R. (2023). The design of fear: an analysis of resources used in horror products. Projetica, 14(2), 30. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.46081

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade