Design management on Return on Investment (ROI): a theoretical-conceptual review
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp73Keywords:
Design management, Return on investment, Measurement, BusinessAbstract
This paper presents a theoretical-conceptual review that aims to discuss the integration of two themes: design management and return on investment (ROI). The study is motivated by the realization that, despite the positive impact of the design activities for the companies, managers claim there is still a communication deficit between designers (qualifiers) and executives (quantifiers). In this sense, researchers and designers have struggled to reinforce the value of design in business. The method adopted is a combination of systematic and narrative bibliographical reviews, resulting in a theoretical framework that aims to support the objective of this study. Finally, measuring the impact of design management on ROI is complex. Gaps are pointed at the multifaceted value of the design process.Downloads
References
BEST, Kathryn. Design management: managing design strategy, process and implementation. Lausanne: AVA Publishing, 2006.
BEST, Kathryn. The fundamentals of design management. Lausanne: Ava Publishing, 2010.
CHIVA, Ricardo; ALEGRE, Joaquín. Investment in design and firm performance: the mediating the role of design management. Journal of Product Management, v. 26, p. 424–440, jul. 2009.
CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL, Daniel Capaldo; SILVA, Sérgio Luiz da. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: UFRGS, 2011. p.1-12.
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JUNIOR, José Antonio Valle. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2016.
LOCKWOOD, Thomas. Design value: a framework for measurement. Design Management Review, Boston, v. 18, n. 4, p. 89-97, 2007.
MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; MERINO, Eugênio Andrés Diaz. A gestão de Design como estratégia organizacional. 2. ed. Londrina, PR: EDUEL; Rio Books, 2011.
MOZOTA, Brigitte Borja de. Design management: using design to build brand value and corporate innovation. New York: Allworth Press, 2003.
ODA, Luciana Sayuri. Diagnóstico de design: definindo indicadores para mensurar a contribuição do design no desempenho empresarial de MPEs. 144 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
PLATT, Marjorie B.; HERTENSTEIN, Julie H.; BRONW, David R. Valuing design: enhancing corporate performance through design effectiveness. Design Management Journal, Boston, v. 12, n. 3, p. 10-23, 2001.
SILVA, Sandra de Brito da. As forças da gestão do design nos níveis estratégico, tático e operacional: um estudo de caso na Electrolux do Brasil S.A. 2009. 152 f. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal do Paraná.
VILADÀS, Xénia. Measuring design’s contribution to business success: a three-tier approach. Design Management Review, Boston, v. 22, n. 2, p. 54-60, 2011.
WESTCOTT, Michael et al. DMI design value scorecard: a new design measurement and management model. Design Management Review, Boston, v. 24, n. 4, p. 10-16, Jun/Set, 2013.
WHICHER, Anna; RAULIK-MURPHY, Gisele; CAWOOD, Gavin. Evaluating design: understanding the return on investment. Design Management Review, Boston, v. 22, n. 2, p. 45-52, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.