Systemic approach to an analysis of the design of printed, digital, and hyper-digital books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n2p9

Keywords:

Design, Design of the book, Systemic approach

Abstract

For a long time, printed books were the only tools to support teaching-learning, but as technology advanced digital books emerged. In addition to being content-specific repositories, they also enabled the development of new formats and the connection with other bases. This work begins with the selection of three books of different formats: printed, digital and hyper-digital. Then, the differences in relation to the design were analyzed from a systemic approach. The aim was to verify if there is a need for adaptation and improvement to fit the various existing devices and if the existing supports are complementary or substitutive between them.

Author Biographies

Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doctor in Production Engineering (Universidade Federal de Santa Catarina). Professor at the Universidade Estadual de Santa Catarina

Alais Souza Ferreira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduate student in the Master of Design Program at the Universidade Federal de Santa Catarina.

Giovana Mara Zugliani Bortolan, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduate student in the Master of Design Program at the Universidade Federal de Santa Catarina.

Eliete Auxiliadora Assunção Ourives, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduate student of the Program for Postdoctorate in Design at the Universidade Federal de Santa Catarina.

Carina Scandolara da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduate student in the Doctor of Design and Graphical Expression Program at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

References

BATISTA, C. R.; ULBRICHT, V. R. Discussões sobre o perfil do designer de interfaces web. Design em Foco, Salvador, v. 3, p. 87-101, 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66111515007. Acesso em: 24 nov. 2015.

BEIGUELMAN, G. O livro depois do livro. São Paulo: Peirópolis, 2003. Disponível em: http://www.desvirtual.com/thebook/o_livro_depois_do_livro.pdf. Acesso em: 24 nov. 2015.

BERTALANFFY, L. V. Teoria geral dos sistemas: fundamentos, desenvolvimento e aplicações. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BONSIEPE, G. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

FERRARI, M. A.; BARRETO, C. V. A. Impresso x digital: uma reflexão sobre a transição do meio impresso para o meio digital nos processos comunicacionais. Organicom, São Paulo, v. 11, n. 21, p. 19-30, 2014. Disponível em: http://www.revistaorganicom.org.br/sistema/index.php/organicom/article/view/782. Acesso em: 24 set. 2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GONÇALVES, B. S.; DAMÉ, G. M. Características da leitura em um livro eletrônico interativo: uma revisão integrativa. Texto Digital, Florianópolis, v. 9, p. 35-51, 2013.

HASLAM, A. O livro e o designer II: como criar e produzir livros. São Paulo: Rosari, 2007.

HENDEL, R. O design do livro. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006.

MCGOWAN, M. K.; STEPHENS, P. R.; BRADLEY, C. W. Student perceptions of electronic textbooks. Issues in Information Systems, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 459-465, 2009. Disponível em: http://www.iacis.org/iis/2009/P2009_1299.pdf. Acesso em: 24 nov. 2015.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MUCHERONI, M. L.; ANDRÉ, J. N. Proposta de análise do ebook em 4 aspectos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., 2013, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2013. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/handle/123456789/2499. Acesso em: 16 nov. 2015.

MUNIZ, M. O.; FIGUEIREDO, L. F. G. Redefinindo o design: por uma abordagem sistêmica. Actas de Diseño, Palermo, v. 1, p. 215-227, 2009. Disponível em: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/ADC039.pdf. Acesso em: 1 nov.2015.

NELSON, M. R. E-books in higher education: nearing the end of the eraof hype? Educause Review, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 40–56, 2008. Disponível em: https://intranet.ebc.edu.mx/contenido/faculty/archivos/impacto_ cultural_140512.pdf. Acesso em: 24 nov. 2015.

OURIVES, E. A. A. et al. Design universal: banheiros inclusivos de shoppings de grande porte. Blucher Design Proceedings, [S. l.], v. 2, n. 9, p. 3169-3180, 2016.

PLUVINAGE, J. F.; STUCCHI, P. Análise da narrativa dos livros didáticos digitais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Itercom, 2015. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-1111-1.pdf. Acesso em: 24 set. 2015.

PORTUGAL, C. Design, educação e tecnologia. Rio de Janeiro: Rio Books, 2013. Disponível em: http://design-educacao-tecnologia.com/index.html. Acesso em: 24 set. 2015.

ROGERS, Y.; SHARP, H.; PREECE, J. Design de interação: além da interação humano-computador. Tradução de Isabela Gasparini. Porto Alegre: Bookman, 2013.

SANTOS, F. A. O design como diferencial competitivo: o processo de design desenvolvido sob o enfoque da qualidade e da gestão estratégica. 2. ed. Itajaí: Univali, 2000.

SEHN, T. C. M. As possíveis configurações do livro nos suportes digitais. 2014. 272 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/97246?locale=pt_BR. Acesso em: 20 nov. 2015

SEHN, T. C. M. O livro como objeto de desejo. 2009. 224 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Gráfico) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009. Disponível em: http://escritoriodolivro.com.br/leitura/objeto%20desejo.pdf. Acesso em: 24 nov. 2015.

VASCONCELLOS, M. J. E. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. 10. ed. Campinas: Papírus, 2013.

Published

2017-12-22

How to Cite

Figueiredo, L. F. G. de, Ferreira, A. S., Bortolan, G. M. Z., Ourives, E. A. A., & Silva, C. S. da. (2017). Systemic approach to an analysis of the design of printed, digital, and hyper-digital books. Projetica, 8(2), 9–28. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n2p9

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)