Design in Education: a strategy for cursive handwriting in the digital native age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p45

Keywords:

Handwriting, Design, Interdisciplinary.

Abstract

This paper aims to investigate how design can contribute to the teaching of cursive handwriting to digital natives. This is a theoretical study outlined by a literature research. It shows the importance of teaching cursive handwriting and the design perspective as a strategy to work together with teachers. Results show that design, by means of interdisciplinary efforts, can help teachers in the alphabetizing process through design activities promoted by Education by Design, enabling the search for solutions that may assist the teaching process of cursive manual writing for digital natives. Thus, it is expected that over the school years students learn to value their personal handwriting

Author Biographies

Juliana Oliveira Guimarães, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Master student of the Postgraduate Program of the School of Design of the Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Sérgio Antônio Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Professor and researcher of the Postgraduate Program in Design of the Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

References

BAPTISTA, Adriana; VIANA, Fernanda Leopoldina; BARBEIRO, Luís Filipe. O ensino da escrita: dimensões gráfica e ortográfica. Biblioteca Nacional de Portugal, 2011. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/31557/ 1/ensino_escrita%20dimens%C3%B5es%20gr%C3%A1fica%20e%20ortogr%C3%A1fica.pdf. Acesso em: 6 ago. 2015.

BORDENOUSKY FILHO, Renato et al. Pró EdaDe programa de educação através do Design. In: EDUCERE: Congresso Nacional de Educação, 5., 2005, Curitiba. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2005/anaisEvento/documentos/ com/TCCI093.pdf. Acesso em: 6 ago. 2015.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. 11. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CARVALHO, Ricardo. Estados americanos abolem escrita à mão nas escolas. Carta Capital, 25 jul. 2011. Disponível em: http://www.cartacapital.com.br/sociedade/ novos-tempo. Acesso em: 30 de out.
2015.

COUTINHO, Solange Galvão; LOPES, Maria Teresa. Design para a educação: uma possível contribuição para o ensino fundamental brasileiro. In: BRAGA, Marcos da Costa (org.). O papel social do Design Gráfico. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011. p. 137-162.

FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. Crianças na Era Digital: desafios da comunicação e da educação. Revista de Estudos Universitária, Sorocaba, v. 36, n. 1, n. 7, p. 89-104, 2010. Disponível em: http://www.nica.ufsc.br/index.php/publicacoes/ fantin/doc_download/4-criancasna-era-digital-desafios-da-comunicacao-e-da-educacao. Acesso em: 7 out. 2015.

FETTER, Sandro; LIMA, Edna Lúcia da Cunha; LIMA, Guilherme Cunha. O Ensino da Escrita Manual no Brasil: dos modelos caligráficos à escrita pessoal no Século XXI. 2010. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/fetter-sandro-lima-edna-lima-guilherme-o-ensino-da-escritamanual-no-brasil.pdf. Acesso em: 16 abr. 2015.

FOUNTOURA, Antônio Martiniano. EdaDe: A educação de crianças e jovens através do Design. 2002. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

FONTOURA, Antônio Martiniano. A interdisciplinaridade e o ensino do design. Projetica, Londrina, v.2, n.2, p. 86-95, dez., 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/8855. Acesso em: 24 mar. 2016.

GOMES, Eduardo de Castro. A escrita na História da humanidade. Dialógica: Revista eletrônica da Faced, Amazonas, v.1, n. 3, 10, 2007. Disponível em: http://dialogica.ufam.edu.br/PDF/no3/Eduardo_Aspectos_da_escrita_na_Historia_da_humanidade.pdf. Acesso em: 12 ago. 2015.

HENRIQUES, Fernanda; MARGADONA, Laís Akemi; GADOTTI, Marcela. Analógicos X Digitais: uma batalha sem vencedores. In: PEREIRA, Ana Beatriz et al. Ensaios de Design: práticas interdisciplinares. Bauru, SP: Canal 6, 2014. p. 206-222. Disponível em: http://canal6.com.br/ensaios/. Acesso em: 30 out. 2015.

HIGOUNET, Charles. História concisa da escrita. São Paulo: Editora Parábola, 2004.

HOCARDES, Carlos M. A evolução da escrita: história ilustrada. Rio de Janeiro: Editora Senac, 2004.

JEAN, Georges. A escrita memória dos homens. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.

KERSEY, Alyssa; JAMES, Karin H. Brain activation patterns resulting from learning letter forms through active self-production and passive observation in young children. Frontiers in Psychology: Cognitive Science, Lausanne, Switzerland, v 4, article 547, p. 1-15, 2013.

LEMOS, Silvana. Nativos digitais x aprendizagens: um desafio para a escola. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 35, n.3, p. 38-47, 2009.

MANDEL, Ladislas. Escritas, espelhos dos homens e das sociedades. São Paulo: Edições Rosari, 2007.

MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. São Paulo: Ed. Nacional, Editora da USP, 1972. Disponível em: http://docslide.com.br/documents/marshall-mcluhan-a-galaxia-de-gutenberg.html. Acesso em: 5 set. 2016.

MORIN, Edgar. Os Sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NASCIMENTO, Michelle Ribeiro Lessa do. A inserção das tecnologias nas escolas e a cultura escolar. 2012. 63 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, São Gonçalo, 2012.

OLIVEIRA, Alexandre Santos de; TEIXEIRA, Narle Siva; MACIEL, Francimar Rogrigues. Design, educação, criatividade e as possibilidades de mediação dos processos de ensino e aprendizagem. Revista Design em Foco, Salvador, v.3, n. 2, p. 117-128, 2006.

PEREIRA, Alice T. Cybis et al. Educação Através do Design: uma aproximação entre a teoria e a prática. 2010. Disponível em: http://www.avaad.ufsc.br/moodle/prelogin/ publicarartigos/142.pdf. Acesso em: 7 out. 2015.

PEREIRA, Patrícia. Escolas da Finlândia trocam letra cursiva por tablets. Folha de São Paulo, 19 jul. 2015. Disponível em: http://www1.folha.uol. com.br/educacao/2015/ 07/1657687-escolas-da-finlandia-trocamletra-cursiva-por-tablets.shtml>. Acesso em: 21 set. 2015.

QUEIROZ, Rita de C. R. de. A informação escrita: do manuscrito ao texto virtual. In: CINFORM – ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2005, Salvador. Disponível em: http://www.ufrgs.br/limc/escritacoletiva/pdf/a_info_escrita.pdf. Acesso em: 12 out. 2015.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 7 de out. 2015.

VERAS, Marcelo (Org.). Inovação e métodos de ensino para nativos digitais. São Paulo: Atlas, 2011.

VIDAL, Diana Gonçalves; GVIRTZ, Silvina. O ensino da escrita e a conformação da modernidade escolar Brasil e Argentina, 1880-1940. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 21., Caxambu, 1998. Disponível em: http://anped.org.br/rbe/rbedigital/ RBDE08/RBDE08_04_DIANA_E_SILVINA.pdf. Acesso em: 9 set. 2015

Published

2017-07-11

How to Cite

Guimarães, J. O., & Silva, S. A. (2017). Design in Education: a strategy for cursive handwriting in the digital native age. Projetica, 8(1), 45–58. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p45

Issue

Section

Artigos