The contribution of diagnosis to trace the company's strategy – A clothing firm case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n1p23

Keywords:

Design Management, Diagnostic, Competitiveness,

Abstract

This paper demonstrates the concept of design in its differents means, clarifying the relationship between doctrine and practice of the performance of designers, and relating to management and performance and contributions os the Design Management for the organizations. To illustrate the activities of design managers, the diagnostic is used as a method of verifying the current status of a clothing firm, in order to obtain the necessary information to develop plans and strategies to be implemented through actions of management design in order to value and benefit the company on the market.

Author Biographies

Lucas do Carmo Dalbeto, Faculdades Adamantinenses Integradas

Master in Design Management from the State University of Londrina. Professor at Faculdades Adamantinenses Integradas

Mayara Gonçalves, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's student in Design Management at the Universidade Estadual de Londrina

References

BELCHIOR, Camilo. Uma tríade para o design estratégico. Revista abcDesign, Curitiba, n. 31, p. 30, mar./maio. 2010.

CÂMARA, Jairo José; DIAS MONTEIRO, Roberta C.; ALVES OLIVEIRA, Williane; LIMA MENDONÇA, Lílian; DIAS BOTELHO, Róber. A gestão do design na concepção de novos produtos e a diferenciação metodológica. Actas de Diseño, Buenos Aires, v. 3, p. 84-87, 2007.

COSTA, Isabel León Bacil. Diagnóstico da inserção de gestão de design em micro e pequenas empresas desenvolvedoras de produtos do Rio Grande do Sul através de uma análise estatística multidimensional. 2010. 187p. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

DELGADO, Natalia Aguilar. A inovação sob a perspectiva do Desenvolvimento Sustentável: Os casos de uma cooperativa de laticínios brasileira e de outra Francesa. 2007. 230 p. Monografia (Mestrado Administração – Gestão de Tecnologia e Produção) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. Gestão estratégica de design com a abordagem de design thinking: proposta de um sistema de produção do conhecimento. 2011. 302p. Tese (Doutorado - Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal De Santa Catarina, Florianópolis.

FUJITA, Carolina Taeko; BECKER, Alessandra D.; KISTMANN, Virginia B. Competitividade e gestão do design com foco no consumidor. In: 2010 - 9º CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 9., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: P&D Design, 2010. p. 657-667.

LOPES, Edney; AGUIAR, Flávio; JUNIOR, Glaucio; GUILHERME, João; PRADO, Warlei. Diagnóstico Organizacional. Belo Horizonte: Faculdade Novos Horizontes, 2008. Disponível em: http://www.unihorizontes.br/ proj_inter20081/adm/empresa_beta.pdf. Acesso em: 10 jul. 2013.

MACRI, Renato Domingues Záccaro; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas. A Gestão de Design em uma empresa do ramo de chocolates: proposição de ações de Gestão de Design estratégico com base em
diagnóstico para consolidação da marca. Projética, Londrina, v. 1, n.1, p. 5-25, dez. 2010.

MAGALHÃES, Claudio de Freitas. Design estratégico – Integração e ação do design industrial dentro das empresas. Rio de Janeiro: SENAI, 1997.

MANUAL de Gestão do design. Centro Português de Design. Portugal, 1997.

MARTINS, Rosane F. F.; MERINO, Eugenio Andrés D. A gestão de design como estratégia organizacional. Londrina: EDUEL, 2008.

MOZOTA, Brigitte Borja. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto alegre: Bookman, 2011.

NETO, A.; TEIXEIRA, J. M.; MERINO, E. A. D. A contribuição da gestão de design na valorização de grupos produtivos de pequeno porte vinculados à origem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM DESIGN, 9., 2009, Bauru. Anais... Bauru, 2009. p. 601-607.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa – características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, jul./dez. 1996.

ODA, Luciana Sayuri. Diagnóstico de design: definindo indicadores para mensurar a contribuição do design no desempenho empresarial de MPES. 2010. 140 p. Monografia (Mestrado Design - Gestão Estratégica de Design) - Universidade Federal De Santa Catarina, Florianópolis.

RECH, S. R. Cadeia Produtiva da Moda: um modelo conceitual de análise da competitividade no elo confecção. 2006. Tese (Programa de PósGraduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

RODA, R.; KRUCKEN, L. Gestão do design aplicada ao modelo atual das organizações: agregando valor a serviços. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 6., 2004, São Paulo. Anais… São Paulo: Fundação Armando Alvares Penteado, 2004.

SILVA, Cláudio Henrique da. Balanced scorecard como ferramenta para gestão estratégica de design. 2009. 206 p. Monografia (Mestrado Design e Expressão Gráfica) - Universidade Federal De Santa Catarina, Florianópolis.

TERENCE, A. C. F.; ESCRIVAO FILHO, E. Elaboração do planejamento estratégico: estudo e aplicação de um roteiro em pequenas empresas. Revista da Micro e Pequena Empresa - RMPE, Campo Limpo Paulista, v. 1, p. 35-52, 2007.

Published

2013-11-06

How to Cite

Dalbeto, L. do C., & Gonçalves, M. (2013). The contribution of diagnosis to trace the company’s strategy – A clothing firm case study. Projetica, 4(1), 23–48. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n1p23

Issue

Section

Artigos