The popularization of photography and its effects: A study on the the spread of photography in contemporary society and its consequences for photographers and their productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p168

Keywords:

Photography, photographer, Evolution of technology, Visual language

Abstract

This article discusses about photography as a form of language. Photography is used as a way to communicate visually due to its popularity and, relatively easy access to the contemporary society. Because of the evolution of technology, the photographic cameras and processes that generate photography are becoming increasingly dynamic and facilitated. This facility contributes to the dissemination of photography as a way of visual communication. Based on theoretical references about photography and field research with laymen and professional photographers, it was developed a discussion over the image’s popularization and the purpose of the photographers and their productions in this context. It is in this context of constant changes that it is raised the discussion about the value of photography and photographers on the contemporary society.

Author Biographies

Tatiana Tissa Kawakami, Universidade Norte do Paraná - Unopar

Undergraduate at Universidade Norte do Paraná

Imbriani Marchi Adriana Veiga, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Social Sciences from the Universidade Estadual de Londrina. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Thomson Pioneira, 1998.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castanõn Guimarães. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BONI, Paulo César. Discursos Fotográficos. Londrina: Planográfica, 2008.

CAMARGO, Isaac Antonio. Reflexões sobre o pensamento fotográfico: pequena introdução às imagens e a fotografia. Londrina: Eduel, 1999.

DOMINGUES, Diana. A arte no século XXI. A humanização das tecnologias. São Paulo: Unesp, 1997.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 11. ed. São Paulo: Papirus, 1993.

FABRIS, Annateresa. Discutindo a imagem fotográfica. Disponível em: http://www.fotografiacontemporanea.com.br/v07/artigo.asp?artigoId=3369D5. Acessado em: 25 mai. 2009.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Míni Aurélio: o dicionário de língua portuguesa. 7.ed. Curitiba: Positivo, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.

FRÓES, R. M. Jorge. Educação e Informática: A Relação Homem/Máquina e a Questão da Cognição. Disponível em: http://www.edutec.net/Textos/Alia/PROINFO/prf_txtie04.htm. Acessado em: 23 maio 2009.

KOSSOY, Boris. Fotografia & história. 2.ed.São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

LOUREIRO, Clovis. A linguagem da fotografia. Disponível em: http://www.fotografiacontemporanea. com.br/v07/artigo.asp?artigoId=3334012E. Acessado em: 27 mar. 2009.

Published

2012-09-04

How to Cite

Kawakami, T. T., & Veiga, I. M. A. (2012). The popularization of photography and its effects: A study on the the spread of photography in contemporary society and its consequences for photographers and their productions. Projetica, 3(1), 168–182. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p168

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade