Informational competence of the librarian at the distance education course planning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n1p70

Keywords:

Information Competence, Librarian, Planning, Distance Education

Abstract

Introduction: The Distance Education as a social praxis stimulates reflections on reality and, consequently, when necessary, can generate changes for the benefit of society. However, for the modality to be understood in this way, it is necessary to plan contents aimed at critical reflection, aligning theory and practice. Thus, the presence of the librarian in planning becomes paramount, since he as mediator of information and professional that knows the users, contributes to the students to read the contexts that are presented to them and this happens with the practice of informational competence.
Objective: to demonstrate the importance of the librarian to develop the informational competence for its efficient performance in the planning phase of the contents in Distance Education. Methodology: narrative bibliographic research.
Results: As can be seen in the literature, when planning a course in Distance Education, the planning phase can define the success of the teaching/learning proposal.
Conclusions: The presence of the librarian in the planning stage contributes to the students´ development, both at the intellectual level and in the formation of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Pinheiro da Nóbrega, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Master in Information Science from theUniversidade Federal do Ceará. Consultant in the field of bibliographic standardization.

Silvana Maria Araújo Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Master in Information Science from the Universidade Federal do Ceará. Consultant in the field of bibliographic standardization.

Andréa Soares Rocha da Silva, Universidade Federal do Ceará (UFC)

PhD in Education from FACED / UFC. Professor at the Universidade Federal do Ceará (UFC)

Priscila Barros David, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Post-doctorate in Education from the University of California, Santa Barbara (UCSB). PhD in Education from the Universidade Federal do Ceará. Professor at the Universidade Federal do Ceará.

References

ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. RBAAD, v. 10, p. 83-92, ago. 2011. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2011/Artigo_07.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.

ANDRADE-PEREIRA, F.; SANCHES, A. L. A. R. Bibliotecas digitais e virtuais no contexto da EaD: serviços on-line para usuários remotos. [S.l.: s.n.], [20--]. Disponível em: https://www.gapcongressos.com.br/eventos/z0070/trabalhos/final_500.pdf. Acesso em: 30 out. 2018.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR. Polos de ensino superior a distância crescem 133% em um ano. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://abmes.org.br/noticias/detalhe/2923/polos-deensino-superior-a-distancia-crescem-133-em-um-ano. Acesso em: 2 dez. 2018.

CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, v. 32, n. 3, p. 1-10, 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/986/1027. Acesso em: 04 maio 2020.

CARVALHO, L. F. de; GASQUE, K. C. G. D. Formação continuada de professores e bibliotecários para o letramento informacional: a contribuição da educação a distância. TransInformação, Campinas, v. 30, n. 1, p. 107-119, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v30n1/2318-0889- tinf-30-1-0107.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.

CASTRO, J. M. de; LADEIRA, E. S. Gestão e planejamento de cursos a distância (EaD) no Brasil: um estudo de casos múltiplos em três instituições de ensino superior. Revista Gestão e Planejamento, Salvador, v. 10, n. 2, p. 229- 247, jul./dez. 2009. Disponível em: https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/344/771. Acesso em: 04 maio 2020.

COSTA, J. M.; SILVA, I. M. M. Bibliotecas digitais na educação a distância: conexões com a percepção de estudantes. Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 1, p. 1-10, jul. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/75144/42580. Acesso em: 04 maio 2020.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071. Acesso em: 04 maio 2020.

EIRÃO, T. G. Disseminação seletiva da informação: uma abordagem. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 20-29, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/8615. Acesso em: 31 out. 2018.

FALKEMBACH, G. A. M. Concepção e desenvolvimento de material educativo digital. Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, p. 1-15, maio 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13742/7970. Acesso em: 04 maio 2020.

FARIA, A. A.; LOPES, Luís Fernando. Práticas pedagógicas em EaD. Curitiba: InterSaberes, 2014. (Série Tecnologias Educacionais).

JUNGES, K. dos S.; POVALUK, M.; SANTOS, V. S. dos. O planejamento como elemento norteador da qualidade do processo de ensino e aprendizagem na educação a distância. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Curitiba, PR. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2009. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2977_1395.pdf. Acesso em: 4 maio 2020.

MORÉS, A. Educação superior e processos de ensino e aprendizagem em EaD: os casos UCS e UFRGS. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 18, n. 1, p. 72-86, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2039/1202. Acesso em: 4 maio 2020.

MOSTAFA, S. P. EaD sim, mas com qual biblioteca? Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 1-11, jul./dez. 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2085/2215. Acesso em: 30 out. 2018.

OTA, M. A.; VIEIRA, P. L. Produção de conteúdos para EAD: planejamento, execução e avaliação. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA, 2., 2012, Uberlândia, MG. Anais [...]. Uberlândia:

EDUFU, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2012. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wpcontent/uploads/2014/07/volume_2_artigo_203.pdf. Acesso em: 4 maio 2020.

PAULA, K. C. de; FERNEDA, Edilson; CAMPOS FILHO, Maurício Prates de. Elementos para implantação de cursos à distância. Colabor@ - Revista Digital da CVA - Ricesu, v. 2, n. 7, maio 2004. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/f261/873807b8d735197fddfb9d1f141e7893e2c 9.pdf. Acesso em: 26 out. 2018.

PEREIRA, R.; ASSIS, W. S. A prática biblioteconômica sob a perspectiva da educação à distância (EAD): concepções iniciais. In: ENCONTRO DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS DO CENTRO-OESTE, 1., 2010, Goiânia, GO. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2010. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/220/o/Artigo_Wanderlice.pdf. Acesso em: 4 maio 2020.

PIVA JR., D. et al. EAD na prática: planejamento, métodos e ambientes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011. SCHNEIDER, E. I.; URBANETZ, S. T. O planejamento do processo de ensino e aprendizagem na educação a distância. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 16., 2010, Foz do Iguaçu, PR. Anais [...] Foz do Iguaçu: [s.n.], 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/3042010143007.pdf. Acesso em: 28 out. 2018.

SILVA, M. (org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional: bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236/1414. Acesso em: 4 maio 2020.

Published

2020-05-22

How to Cite

NÓBREGA, Paula Pinheiro da; LIMA, Silvana Maria Araújo; SILVA, Andréa Soares Rocha da; DAVID, Priscila Barros. Informational competence of the librarian at the distance education course planning. Informação@Profissões, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 70–86, 2020. DOI: 10.5433/2317-4390.2020v9n1p70. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/38703. Acesso em: 2 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.