Public policies for scool libraries: analysis in the municipal secretariat of education of Juazeiro of Norte-CE
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p124Keywords:
Public Policies, Scool Libraries, EducationAbstract
Introduction: It approaches a reflection on public policies for school libraries, taking into account the social and political aspects of this area The concern that conducts the research, is to comprehend how the work has been developed on the Municipal Office of Education in Juazeiro do Norte-CE with the suggestion of public policies for school libraries?
Objective: In this way, the general aim is examining how the public policies for school libraries get in this department, intending to propose a program of action.
Methodology: This work is a result of the research presented in the Professional Master's in Librarianship of the Federal University of Cariri-UFCA, presenting as descriptive and exploratory, bibliographical and documentary, delimiting itself to a case study. Regarding the nature of the data, this study is configured as quantitative and qualitative.
Results: The instruments of data collection are questionnaires and interviews, and data analysis will be through content analysis.
Conclusions: This way, concluded the Municipal Department of Education presents several shortcomings with regard to public policies for school libraries, such as: the absence of internal policies, the lack of a profissional librarian, the lack of an integrated system of the school libraries, the inadequate use of existing policies among others.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Trad. de Neusa Dias de Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 18 mar. 2018.
BRASIL. Lei nº. 4.084, de 30 de junho de 1962. Dispõe sôbre a profissão de bibliotecário e regula seu exercício. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L4084.htm. Acesso em: 20 set. 2019.
BRASIL. Lei nº 12.244 de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Disponível em: http://www.crianca.mppr.mp.br/pagina-2191.html#integra_lei. Acesso em: 20 set. 2019.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Perspectivas históricas da biblioteca escolar no Brasil: análise da Lei 12.244/10 que dispõe sobre a universalização das bibliotecas escolares. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 489-517, jul/ dez. 2011.
SILVA, Mônica do Amparo. Biblioteca escolar e educação. s/d. Disponível em: http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/323.pdf. Acesso em: 20 fev. 2018.
VALIO, Else Benetti Marques. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Transinformação, Campinas, a. 2, n. 1, jan/abril, p. 15-24, 1990.
VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Seleção de Materiais de Informação. Brasília, Briquet de Lemos Livros, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.