Notes on the history teaching and curriculum: reflections on the historical knowledge in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p197Keywords:
Social History and Public School, History Teaching and Curriculum, Historical Knowledge, Everyday SchoolAbstract
This text is result of the Scientific Initiation's research linked to the Project “History Teaching and Curriculum's: experiences with the historical knowledge at public primary schools in Uberlândia-MG. (2000 - 2010)”, developed by Research's Pro-Rectory and Pós-Graduate's Studies at the Federal University of Uberlândia, funded by CNPq. The main purposes are understanding and discuss the curriculum’s organization in the History area at elementary education in Uberlândia-MG public schools, as from the produced documents analysis, either in State instance or currently in school scope, articulated at the teachers experiences and students of these schools.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: ARROYO, M. G. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, p. 222-232.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CEB n.4/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEB, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Conteúdo Básico Comum – CBC. Conteúdos Básicos Curriculares de História do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: SEE, 2005.
CABRINI, C. et al. O ensino de história: revisão urgente. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CRUZ, H.F.; PEIXOTO, M. R. C. Discutindo a memória, ensinando a história: uma experiência de educação continuada na PUC-SP. Projeto História. São Paulo, n. 17, p. 415-428, ago. 1998.
CRUZ, H.F.; PEIXOTO, M. R. C . Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História. São Paulo, n. 35, p. 255-272, dez. 2007. Entrevistas realizadas com professores de Ensino Fundamental (séries finais) em escolas estaduais. Entrevistas realizadas com alunos de Ensino Fundamental (séries finais) em escolas estaduais.
FENELON, D. R. A formação do historiador e a realidade do ensino. Projeto História, São Paulo, n. 2, p. 7-19, ago. 1982.
FENELON, D. R. Cultura e História Social: Historiografia e Pesquisa. Projeto História, São Paulo, v. 10, 1994, p. 73-90.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 43 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GINZBURG, C. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Edição de Bolso. São Paulo: Cia das Letras, 2006.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.
MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999.
MICELI, P. Uma pedagogia da história? In: PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011.
NADAI, E. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.
PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011. Projetos político-pedagógicos das escolas estaduais selecionadas durante a pesquisa. Planos de curso de professores das escolas estaduais selecionadas durante a pesquisa.
RICCI, C. S. Quando os discursos não se encontram: imaginário do professor de história e Reforma Curricular dos anos 80 em São Paulo. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 18, n. 36, p. 68-88, 1998.
RICCI, C. S. Da intenção ao gesto: quem é quem no ensino de história em São Paulo. São Paulo: Annablume, 1999.
SILVA, M. A.História: o prazer em ensino e pesquisa. São Paulo: Brasiliense, 1995.
SILVA, M. A Contra o horror pedagógico. Ensino de história, exclusão social e cidadania cultural. História & Perspectivas, Uberlândia, v. 1, n. 23, p. 85-98, jul./dez. 2000.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
THOMPSON, E. P. Intervalo: a lógica histórica. In: THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Jahar, 1981, p. 47-62.
THOMPSON, E. P. O termo ausente: Experiência. In: A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Jahar, p. 180- 201.
VASCONCELOS, R. I. V. Indagações sobre o lugar da escola pública na produção do conhecimento histórico. In: CARDOSO, H. H. P.; PATRIOTA, R. (Org.). Escritas e narrativas históricas na contemporaneidade. Belo Horizonte: Fino Trato, 2011, p. 31-40.
VIEIRA, M. P. et al. A pesquisa em história. 5 ed. São Paulo: Ática, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.