Notes on the history teaching and curriculum: reflections on the historical knowledge in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p197

Keywords:

Social History and Public School, History Teaching and Curriculum, Historical Knowledge, Everyday School

Abstract

This text is result of the Scientific Initiation's research linked to the Project “History Teaching and Curriculum's: experiences with the historical knowledge at public primary schools in Uberlândia-MG. (2000 - 2010)”, developed by Research's Pro-Rectory and Pós-Graduate's Studies at the Federal University of Uberlândia, funded by CNPq. The main purposes are understanding and discuss the curriculum’s organization in the History area at elementary education in Uberlândia-MG public schools, as from the produced documents analysis, either in State instance or currently in school scope, articulated at the teachers experiences and students of these schools. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Ilka Vieira Vasconcelos, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

PhD in Social History from PUC-SP. Professor of Undergraduate Courses in History and the Graduate Program in History at UFU

Artur Nogueira Santos e Costa, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduating in History at the Federal University of Uberlândia. CNPq Scientific Initiation Scholarship.

References

AGUIAR, E. P. Currículo e Ensino de História: entre o prescrito e o vivido. Vitória da Conquista – BA, Brasil (1993 – 2000). 199 fl. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.

ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: ARROYO, M. G. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, p. 222-232.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CEB n.4/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEB, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Conteúdo Básico Comum – CBC. Conteúdos Básicos Curriculares de História do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: SEE, 2005.

CABRINI, C. et al. O ensino de história: revisão urgente. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CRUZ, H.F.; PEIXOTO, M. R. C. Discutindo a memória, ensinando a história: uma experiência de educação continuada na PUC-SP. Projeto História. São Paulo, n. 17, p. 415-428, ago. 1998.

CRUZ, H.F.; PEIXOTO, M. R. C . Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História. São Paulo, n. 35, p. 255-272, dez. 2007. Entrevistas realizadas com professores de Ensino Fundamental (séries finais) em escolas estaduais. Entrevistas realizadas com alunos de Ensino Fundamental (séries finais) em escolas estaduais.

FENELON, D. R. A formação do historiador e a realidade do ensino. Projeto História, São Paulo, n. 2, p. 7-19, ago. 1982.

FENELON, D. R. Cultura e História Social: Historiografia e Pesquisa. Projeto História, São Paulo, v. 10, 1994, p. 73-90.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 43 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Edição de Bolso. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.

MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999.

MICELI, P. Uma pedagogia da história? In: PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011.

NADAI, E. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.

PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011. Projetos político-pedagógicos das escolas estaduais selecionadas durante a pesquisa. Planos de curso de professores das escolas estaduais selecionadas durante a pesquisa.

RICCI, C. S. Quando os discursos não se encontram: imaginário do professor de história e Reforma Curricular dos anos 80 em São Paulo. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 18, n. 36, p. 68-88, 1998.

RICCI, C. S. Da intenção ao gesto: quem é quem no ensino de história em São Paulo. São Paulo: Annablume, 1999.

SILVA, M. A.História: o prazer em ensino e pesquisa. São Paulo: Brasiliense, 1995.

SILVA, M. A Contra o horror pedagógico. Ensino de história, exclusão social e cidadania cultural. História & Perspectivas, Uberlândia, v. 1, n. 23, p. 85-98, jul./dez. 2000.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

THOMPSON, E. P. Intervalo: a lógica histórica. In: THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Jahar, 1981, p. 47-62.

THOMPSON, E. P. O termo ausente: Experiência. In: A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Jahar, p. 180- 201.

VASCONCELOS, R. I. V. Indagações sobre o lugar da escola pública na produção do conhecimento histórico. In: CARDOSO, H. H. P.; PATRIOTA, R. (Org.). Escritas e narrativas históricas na contemporaneidade. Belo Horizonte: Fino Trato, 2011, p. 31-40.

VIEIRA, M. P. et al. A pesquisa em história. 5 ed. São Paulo: Ática, 2007.

Published

2014-03-03

How to Cite

Vasconcelos, R. I. V., & Costa, A. N. S. e. (2014). Notes on the history teaching and curriculum: reflections on the historical knowledge in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010). História & Ensino, 20(1), 197–221. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p197

Issue

Section

Artigos