From content to reception: the history textbook guide (2005/2008)

Authors

  • Júlia Helena Simões Moreira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Júnia Sales Pereira Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p67

Keywords:

PNLD (national program of textbooks), History textbook’s guide, Way of using the guide, Process of choice of textbooks.

Abstract

The present article deals with the changes of the History textbook’s guide from the years of 2005 and 2008, related both to structural aspects and specific aspects of the historical and pedagogical knowledge. It deals also with the reception of such textbook’s guide to teachers from basic education, with focus on the way they use the material and on which factors interferes or influences in the process of choice of the History textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Helena Simões Moreira, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduated in History from the Federal University of Minas Gerais

Júnia Sales Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduated in History from the Federal University of Minas Gerais

References

BATISTA, A. A. G.; VAL, M. G. C. (org). Livros de alfabetização do português: os professores e suas escolhas. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Guia do Livro Didático 2005: História (5ª a 8ª series). Brasília: Millistério da Educação, 2006.

CASSIANO, C. C. F. Aspéctos políticos e econômicos do livro didático de História e suas implicações curriculares. História. São Paulo, v. 23, p. 33-48, 2004.

MIRANDA, S. R.; LUCA, T. R. O livro didático de história hoje: um panorama a partir PNDL. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, 2004.

SIMAN, L. M. C.; PERElRA, J.; SILVA, M. A. Livros didáticos de História: processos de escolha, atores, cenários e tramas . Belo Horizonte: UFMG,

SIMAN, L. M. C.; PEREIRA, J. S. ; SILVA, M. A. Livros didáticos de História: o que “guia” as escolhas dos professores. In: LIVRO DIDÁTICO: EDUCAÇÃO E HISTÓRIA, 2007, São Paulo. Livro Didático... São Paulo: Ed. USP, 2007. p. 1814-1831.

SIMÕES, J. M.; MOREIRA, V. C. Escolhas e usos de livros didáticos de história. Belo Horizonte: Faculdade de Educação, 2007 (Projeto de Pesquisa).

Published

2009-04-02

How to Cite

Moreira, J. H. S., & Pereira, J. S. (2009). From content to reception: the history textbook guide (2005/2008). História & Ensino, 15, 67–83. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p67

Issue

Section

Artigos