Historical literacy: the challenge for historical education in the XXI's century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p9

Keywords:

Historical literacy, Historical education, Historical cognition.

Abstract

This paper attempts to sketch a provisional account of a notion of historical literacy. It draws on some philosophical considerations suggested by among other Lee, Oakeshoot and Rusen. The idea of historical literacy is emerging as linked to the proposal of developing historical consciousness, as Peter Lee argues and this concept is very important to develop historical competences, like historical interpretation and understanding.

Author Biography

Maria Auxiliadora Schmidt, Universidade Federal do Paraná

PhD in History from the Federal University of Paraná, post-doctorate in Didactics of History from the Universidade Nova de Lisboa-Portugal. Full professor at the Federal University of Paraná.

References

BARCA, I. Educação histórica: uma nova área de investigação. In. ARIAS, J. M. (org). Dez Anos de pesquisas em ensino de História. Londrina: AtritoArt, 2005.

CHARL0T, B. Da relação com o saber Porto Alegre:Artmed, 2000.

BRANSFOR, A.; BROW, A. L.; COCKING, R.R. Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Senac, 2007.

DUBET, F. El declive de la institución. Barcelona: Gedisa, 2006

DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. Em la escuela: sociologia de la experiencia escolar. Madrid Losada, 1998

FARIA, J.H.; MENEGHETTI, F.K. O seqüestro da subjetividade e as novas formas de controle psicológico no trabalho: uma abordagem crítica ao modelo toyotista dt pi•odução. Campinas: ENANIPAD, 2001.

LEE, P. Educaçao histórica, consciência histórica e literacia histórica. In.BARCA, l.(org.). Estudos de consciencia histórica na Europa, Ásia e África. Braga: Uminho. 200 8.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Revista Educar; Dossiê Educação Histórica, Curitiba, 2006.

LEE, P. History in the classroom. In: How Students Learn. Washington: TlJe national academies press, 2005.

MAGRIS, C. Contradições paralisam aEuropa. Entrevista ao Jornal “OEstado de São Paulo”, São Paulo, 2009. Caderno Cultura, p.6.

MORAES, M. C. M. Recuo da teoria. In: MORAES, M.C.M. (Org.). Iluminismo às Avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

OAKESHOTT, M. Sobree aHistoria. Rio de Janeiro Topbooks, 2003.

RUSEN,J. Razao histórica. Brasília: UnB, 2001.

Published

2009-04-02

How to Cite

Schmidt, M. A. (2009). Historical literacy: the challenge for historical education in the XXI’s century. História & Ensino, 15, 9–21. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p9

Issue

Section

Artigos