Historical literacy: the challenge for historical education in the XXI's century
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p9Keywords:
Historical literacy, Historical education, Historical cognition.Abstract
This paper attempts to sketch a provisional account of a notion of historical literacy. It draws on some philosophical considerations suggested by among other Lee, Oakeshoot and Rusen. The idea of historical literacy is emerging as linked to the proposal of developing historical consciousness, as Peter Lee argues and this concept is very important to develop historical competences, like historical interpretation and understanding.
Downloads
References
CHARL0T, B. Da relação com o saber Porto Alegre:Artmed, 2000.
BRANSFOR, A.; BROW, A. L.; COCKING, R.R. Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Senac, 2007.
DUBET, F. El declive de la institución. Barcelona: Gedisa, 2006
DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. Em la escuela: sociologia de la experiencia escolar. Madrid Losada, 1998
FARIA, J.H.; MENEGHETTI, F.K. O seqüestro da subjetividade e as novas formas de controle psicológico no trabalho: uma abordagem crítica ao modelo toyotista dt pi•odução. Campinas: ENANIPAD, 2001.
LEE, P. Educaçao histórica, consciência histórica e literacia histórica. In.BARCA, l.(org.). Estudos de consciencia histórica na Europa, Ásia e África. Braga: Uminho. 200 8.
LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Revista Educar; Dossiê Educação Histórica, Curitiba, 2006.
LEE, P. History in the classroom. In: How Students Learn. Washington: TlJe national academies press, 2005.
MAGRIS, C. Contradições paralisam aEuropa. Entrevista ao Jornal “OEstado de São Paulo”, São Paulo, 2009. Caderno Cultura, p.6.
MORAES, M. C. M. Recuo da teoria. In: MORAES, M.C.M. (Org.). Iluminismo às Avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
OAKESHOTT, M. Sobree aHistoria. Rio de Janeiro Topbooks, 2003.
RUSEN,J. Razao histórica. Brasília: UnB, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.