Critical academic literacy through summary sheets
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp234-253Keywords:
Critical Academic Literacy, Didactic Sequence, Summary SheetsAbstract
Considering scientific methodology textbooks offer a mechanistic approach to the work with the genre of summary sheets in the classroom of Higher Education (HE), this article aims to present a didactic sequence for the elaboration of summary sheets from the sociodiscursive interactionism (SIT), aimed at teachers and students of HE. To do so, we rely on Bakhtin (2003) and understand the text as an enunciate composed simultaneously by "already said" discourses and by enunciates prefigured by the subject in contact with the "already said", in a dialogical relationship. Our methodological path followed the structure of the didactic sequence linked to the theory of textual genres for mother tongue teaching, according to Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). From our results, we argue that the didactic sequence presented here contributes to the redefinition of the genre summary sheet by students and teachers, who no longer see it as an end in itself, something that needs to be delivered or completed, and start to see it as an access apparatus to transpose the merely textual level of the "written said" to enter the critical level of academic reading with scientific use, which involves a reflective approach to the "not said/not written".
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 262-306.
BAKHTIN, M. Toward a philosophy of the act. Austin: University of Texas Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.7560/765344
BRITTO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, texto e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 2001.
CAMPOS, M. Gêneros acadêmicos: resenha, fichamento, memorial e projeto de pesquisa. Mariana: Fundação Presidente Antônio Carlos, 2010.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica. 3. ed. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.
DAUNAY, B. Metáfrase e paráfrase: modalidades da apropriação do discurso de outrem na escrita acadêmica. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 20, n. 2, p. 363-380, 2020. DOI: 10.1590/1982-4017-200208-8019. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/7997 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-200208-8019
DIAS, R. Writing abstracts in the university context: combining genre-based and process-oriented approaches. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 1, p. 240–263, 2020. DOI: 10.1590/010318136577815912020 DOI: https://doi.org/10.1590/010318136577815912020
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. (org.) . Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
FONSECA, J. Z. B. Universidade e produção de conhecimento na formação inicial: uma estratégia didática para o ensino da escrita acadêmica. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, n. 3, p. 1264–1281, 2019. DOI: 10.1590/010318135475015832019 DOI: https://doi.org/10.1590/010318135475015832019
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 9, n. 1, p. 5-45, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639037. Acesso em: 4 dez. 2022.
GERALDI, J. W. O texto na sala de aula – leitura & produção. 3. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984. DOI: https://doi.org/10.17851/2447-0554.3.3.57-59
HALTÉ, J. F. O espaço didático e a transposição. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 2, n. 5, p. 117-139, 2008. DOI: 10.5007/1984-8412.2008v5n2p117. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2008v5n2p117
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Brasil no pisa 2018. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 21 out. 2022.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório microdados enem 2021. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem. Acesso em: 21 out. 2022.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis e metodologia jurídica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
MEDEIROS, J. B. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. São Paulo: Atlas, 1991.
MOTTA-ROTH, D. Escritura, Gêneros Acadêmicos e Construção do Conhecimento. Letras, Santa Maria, n. 17, p. 93–110, 1998. DOI: 10.5902/2176148511501
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
OS HÁBITOS de leitura do brasileiro: afinal, o que e por que estamos – ou não – lendo?. Rio de Janeiro: Globo, 2021. Disponível em: https://gente.globo.com/texto-os-habitos-de-leitura-do-brasileiro/#:~:text=No%20Brasil%2C%20apenas%20pouco%20mais,puxada%20especialmente%20pelos%20mais%20ricos. Acesso em: 21 out. 2022.
PETITJEAN, A. La transposition didactique en français. Pratiques: Théorie, Pratique, Pédagogie, [s. l.], n. 97-98, p. 7–34, 1998. DOI: 10.3406/prati.1998.2479. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/prati_0338-2389_1998_num_97_1_2479 DOI: https://doi.org/10.3406/prati.1998.2479
PONTES, L. M. da S. Ansiedade em estudantes do ensino superior: uma revisão bibliográfica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.
RIOLFI, C. R.; IGREJA, S. G. Ensinar a escrever no ensino médio: cadê a dissertação?. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 311-324, jan./abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000100008
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas, Mercado de Letras, 2013. p. 35-60.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, M. C.; BOTELHO, L. S.; OLIVEIRA, M. C. C. A produção de resumos acadêmicos na universidade: percepções de modelos de ensino-aprendizagem na perspectiva dos letramentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 60, n. 2, p. 580-594, 2021. DOI: 10.1590/0103181310246411820210612 DOI: https://doi.org/10.1590/0103181310246411820210612
SILVA, P. N. da; ROSA, R. O plano de texto do artigo científico: caracterização e perspectivas didáticas. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 1-38, 2019. DOI: 10.1590/1678-460X2019350409 DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350409
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Victoria Barboza de Castro Cunha, Ana Paula Kuczmynda da Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.