The “Aspects of Brazilian Culture” course of the Portuguese for Foreigners Program at xxx

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p327-345

Keywords:

portuguese as an additional language, Brazilian culture, interculturality

Abstract

This work aims at presenting the Aspectos da Cultura Brasileira [Aspects of Brazilian Culture] course offered by the Portuguese for Foreigners Program at University xxx. The course, which focuses on cultural aspects of the different regions of Brazil through discursive genres, is part of the institution's teaching actions aimed at internationalization, welcoming, and education in Portuguese for speakers of other languages. The theoretical-methodological frameworks that support the course are presented, and then the tasks of an exemplar lesson plan on the Midwest region are analyzed. The plan constitutes an exemplar of teaching action that provides students with the opportunity to engage in social practices consistent with the notion of inseparability between language and culture. From the reflection on the specific teaching and learning practices of the described setting, it is expected to contribute to the discussions in the field of Portuguese as an Additional Language concerning teaching activity and the design of tasks.

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Author Biographies

Lucas Röpke da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Graduado em Letras Português e Espanhol (licenciatura) pelo Centro de Letras e Comunicação (CLC) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Foi bolsista/professor do Programa de Português para Estrangeiros (PPE) da UFPel durante os quatro anos de graduação. Atualmente, é aluno do curso de Letras - Mestrado Acadêmico na UFPel na linha de pesquisa Aquisição, Variação e Ensino. Seus principais interesses são: Português como Língua Adicional (PLA) e ensino e aprendizagem de línguas adicionais.

Vanessa Doumid Damasceno, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Letras. É professora na Universidade Federal de Pelotas no Centro de Letras e Comunicação, CLC. Coordena o Projeto Estratégico Português para Estrangeiros na UFPEL e o Exame Celpa-Bras na Instituição. Desenvolve pesquisa e extensão sobre os seguintes temas: formação de professores e português como língua adicional. 

Helena Vitalina Selbach, Universidade Federal de Pelotas

Professora adjunta no Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas. Atuou na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e na Universidade Franciscana (UFN). É doutora em Letras (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal de Santa Maria (2018), Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014), Bacharel em Letras (Português-Inglês) pela mesma universidade (2000) e Licenciada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Franciscana (2017). Suas áreas de interesse, inscritas na Linguística Aplicada, voltam-se a práticas de letramento, ensino e aprendizagem de línguas adicionais e educação inicial e continuada de professores de línguas.

Helena Rezende Ramires, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal de Pelotas (2014), Mestra em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (2016), Especialista em Docência da Língua Portuguesa para Estrangeiros pelo Centro Universitário Internacional (2022) e graduanda em Letras - Português e Francês pela Universidade Federal de Pelotas.

References

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Published

2023-12-31

How to Cite

RÖPKE DA SILVA, L.; DOUMID DAMASCENO, V.; SELBACH, H. V.; REZENDE RAMIRES, H. The “Aspects of Brazilian Culture” course of the Portuguese for Foreigners Program at xxx. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 327–345, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n4p327-345. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49483. Acesso em: 21 may. 2024.