Teaching Portuguese and the problematic approach of linguistic variation in textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n3p28-48

Keywords:

linguistic variation, textbook, teaching Brazilian Portuguese

Abstract

This work aims to analyze the topic “linguistic variation” in Portuguese language textbooks for secondary education, approved in the National Textbook Plan 2021. To carry out the analysis, we highlight assumptions of Portuguese language teaching from the 1980s onwards, especially Geraldi (2002) and Soares (1986), with emphasis on the entry of the concept of discursive genre (Bakhtin, 2003) at the end of the last century. We propose a qualitative-interpretivist analysis, from the perspective of Indisciplinary Applied Linguistics (Moita Lopes, 1994, 2006, 2022), carrying out a documentary study, in which the seven approved books constitute the selected material. The results point to the presence of the topic “linguistic variation” in all books, as well as aspects linked to linguistic prejudice. However, the conception of language as social interaction, established in studies of discursive genres, does not seem to include the aforementioned topic, presented by activities linked to the evaluation of linguistic use, which end up emphasizing traditional conceptions of language. Finally, we defend the teaching of Brazilian Portuguese as the center of pedagogical work, based on the metaphor of the “roçado linguístico”, thus abandoning the notion of “linguistic adequacy” to assume the “hope” (Freire, 2020) of “agonism” (Foucault, 2011), for us, “linguistic agonism”.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pedro Henrique Souza da Silva, UFMG

Doutorando em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista CAPES. Mestre em Educação e docência pela faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Adriane Teresinha Sartori, UFMG

Doutorado em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) da Unicamp. Professora do Curso de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. 

References

BAGNO, Marcos. Português ou brasileiro: um convite à pesquisa. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. 56. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAGNO, Marcos. Dicionário crítico da Sociolinguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BAGNO, Marcos. Objeto língua. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

BAKHTIN, Mikhtin. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhtin. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Português brasileiro, a língua que falamos. São Paulo: Contexto, 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 set. 2023.

FARACO, Carlos Alberto. Português: os desafios de uma língua pluricêntrica no século 21. In: ALVES, Adriana Célia et al. (org.). I Conecta leitores: diversidade e cooperação no ensino de língua e literatura do Brasil no exterior. II Conecta Leitores: desafios e perspectivas no ensino e promoção de língua portuguesa e culturas brasileiras no exterior. Brasília: FUNAG, 2023. p. 33-46.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz & Terra, 2020.

GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. 3. ed. 5. reimpr. São Paulo, Ática, 2002.

GNERRE, Maurice. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GONZÁLEZ, César Augusto. Variação linguística em livros didáticos de português para o EM. In: ZILLES, Ana Maria Stahl; FARACO, Carlos Alberto (org.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 225-248.

MACHADO, Vanda. Áqueles que tem na pele a cor da noite: ensinâncias e aprendências com o pensamento africano recriado na diáspora. 2006. 222f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, v. 10, n. 2, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45412. Acesso em: 5 mar. 2023.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Estudos queer em linguística aplicada indisciplinar: gênero, sexualidade, raça e classe. São Paulo: Parábola Editorial, 2022.

PUH, Milan. Políticas linguísticas, decolonialidade e material linguístico no Brasil. In: Isis Ribeiro Berger; Rosângela Redel (org.). Políticas de gestão do multilinguismo: práticas e debates. São Paulo: Pontes Editores, 2020, v. 1, p. 207-237.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 2. ed. São Paulo: Ática, 1986.

VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Gramática do Português Brasileiro Escrito. São Paulo: Parábola Editorial, 2023.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova. São Paulo: 34, 2017.

Published

2023-12-31

How to Cite

SOUZA DA SILVA, P. H.; RODRIGUES DE LIMA, M.; TERESINHA SARTORI, A. Teaching Portuguese and the problematic approach of linguistic variation in textbooks. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 3, p. 28–48, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n3p28-48. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49421. Acesso em: 20 may. 2024.