Contribuições do ProfLetras para os letramentos laborais do professor-pesquisador
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p155-175Keywords:
ProfLetrasr, workplace literacy, teacher-researcherAbstract
The Professional Master’s Program in Literature (ProfLetras), offered nationwide in Brazil, is a public policy designed to facilitate the ongoing professional development of Portuguese teachers. This article explores the extent to which this program can contribute to the enhancement of workplace literacies for teacher-researchers. The theoretical framework for this discussion on literacies is based on the works of Kleiman (2000, 2001, 2008), Santos-Marques (2016), and Paz (2008). Methodologically, this study follows a documentary approach (Gil, 2002) and adopts a qualitative-interpretative data analysis methodology (Moita Lopes, 1994). The document corpus used in this study encompasses Ordinance nº 389/2017 issued by the Ministry of Education (MEC), the Internal Regulations, Guidelines for the Conclusion Work, as well as a dissertation defended within the program (Araujo, 2020). The focus of this dissertation was on the use of the didactic tool “literacy project” as a pedagogical alternative that redefines teaching practices. The analysis of these documents highlights the significance of ProfLetras in promoting ongoing professional development and expanding the workplace literacies for teachers. This program equips aspiring professionals with the necessary skills to function as teacher-researchers in their own classrooms, thereby transforming them into perpetual laboratories for research and pedagogical intervention.
Downloads
References
ARAUJO, Claudia Gean Carneiro. Projetos de letramento: impactos no ensino de escrita no contexto escolar. 2020. 144f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31789. Acesso em: 20 dez. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2 ed. São Paulo: Atlas, 1989.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KLEIMAN, Angela Bustos. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, Angela Bustos.; SIGNORINI, Inês (Org.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. p. 223-243.
KLEIMAN, Angela Bustos. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho? In: KLEIMAN, A. B. (org.). A formação do professor: perspectivas da Lingüística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 39-68.
KLEIMAN, Angela Bustos.; SILVA, Simone B. Borges. Letramento no local de trabalho: o professor e seus conhecimentos. In: KLEIMAN, Angela Bustos; OLIVEIRA, Maria do Socorro. Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal: EDUFRN, 2008.
KLEIMAN, Angela B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/KqMWJvwLDpVwgmmVJpFv4bk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 ago.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A. [S.l], v. 10. n. 2. p. 329-338, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/delta/article/download/45412/29985. Acesso em: 7 ago. 2023.
OLIVEIRA, Maria. S. O que é, como se faz e o que significa trabalhar com projeto de letramento. In: SATO, D. T. B.; BATISTA JUNIOR, J. R. L.; SANTOS, R. C. R.(org.). Ler, escrever, agir e transformar: uma introdução aos novos estudos do letramento. Pipa comunicações, 2016. p. 279-303.
OLIVEIRA, Maria. S.; TINOCO, Glícia. Marili Azevedo de Medeiros; SANTOS, Ivoneide Bezerra de Araújo. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. 2. ed. Natal/RN: EDUFRN, 2014.
PAZ, Ana Maria de Oliveira. Registros de ordem e ocorrências: uma prática de letramento no trabalho de enfermagem hospitalar. 2008. 38f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Departamento de Letras. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16302. Acesso em: 20 dez. 2023.
SILVA, Ananias A. O ensino de leitura em dissertações do profletras: radiografia de propostas de intervenção na educação básica. Odisseia, Natal, RN, v. 6, p. 111-131, jun-jul. 2021. https://doi.org/10.21680/1983-2435.2021v6n1ID25119. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/25119. Acesso em: 27 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/1983-2435.2021v6n1ID25119
STREET, Brian V. Políticas e práticas de letramento na Inglaterra: uma perspectiva de letramentos sociais como base para uma comparação com o Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 51-71, jan.-abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/QksKdVBDHJ4pmgSFPY63Vfw/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Gean Carneiro Araujo Araujo, Ana Maria de Oliveira Paz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.