Contribuições do ProfLetras para os letramentos laborais do professor-pesquisador

Authors

  • Claudia Gean Carneiro Araujo Araujo Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN https://orcid.org/0000-0003-3978-1177
  • PAZ Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p155-175

Keywords:

ProfLetrasr, workplace literacy, teacher-researcher

Abstract

The Professional Master’s Program in Literature (ProfLetras), offered nationwide in Brazil, is a public policy designed to facilitate the ongoing professional development of Portuguese teachers. This article explores the extent to which this program can contribute to the enhancement of workplace literacies for teacher-researchers. The theoretical framework for this discussion on literacies is based on the works of Kleiman (2000, 2001, 2008), Santos-Marques (2016), and Paz (2008). Methodologically, this study follows a documentary approach (Gil, 2002) and adopts a qualitative-interpretative data analysis methodology (Moita Lopes, 1994). The document corpus used in this study encompasses Ordinance nº 389/2017 issued by the Ministry of Education (MEC), the Internal Regulations, Guidelines for the Conclusion Work, as well as a dissertation defended within the program (Araujo, 2020). The focus of this dissertation was on the use of the didactic tool “literacy project” as a pedagogical alternative that redefines teaching practices. The analysis of these documents highlights the significance of ProfLetras in promoting ongoing professional development and expanding the workplace literacies for teachers. This program equips aspiring professionals with the necessary skills to function as teacher-researchers in their own classrooms, thereby transforming them into perpetual laboratories for research and pedagogical intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

PAZ, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989), mestrado em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte Grande do Norte (2001) e doutorado na área (2008) pela mesma universidade. Atua como professora do quadro permanente, na categoria associado III, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

ARAUJO, Claudia Gean Carneiro. Projetos de letramento: impactos no ensino de escrita no contexto escolar. 2020. 144f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31789. Acesso em: 20 dez. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2 ed. São Paulo: Atlas, 1989.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KLEIMAN, Angela Bustos. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, Angela Bustos.; SIGNORINI, Inês (Org.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. p. 223-243.

KLEIMAN, Angela Bustos. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho? In: KLEIMAN, A. B. (org.). A formação do professor: perspectivas da Lingüística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 39-68.

KLEIMAN, Angela Bustos.; SILVA, Simone B. Borges. Letramento no local de trabalho: o professor e seus conhecimentos. In: KLEIMAN, Angela Bustos; OLIVEIRA, Maria do Socorro. Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal: EDUFRN, 2008.

KLEIMAN, Angela B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/KqMWJvwLDpVwgmmVJpFv4bk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 ago.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A. [S.l], v. 10. n. 2. p. 329-338, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/delta/article/download/45412/29985. Acesso em: 7 ago. 2023.

OLIVEIRA, Maria. S. O que é, como se faz e o que significa trabalhar com projeto de letramento. In: SATO, D. T. B.; BATISTA JUNIOR, J. R. L.; SANTOS, R. C. R.(org.). Ler, escrever, agir e transformar: uma introdução aos novos estudos do letramento. Pipa comunicações, 2016. p. 279-303.

OLIVEIRA, Maria. S.; TINOCO, Glícia. Marili Azevedo de Medeiros; SANTOS, Ivoneide Bezerra de Araújo. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. 2. ed. Natal/RN: EDUFRN, 2014.

PAZ, Ana Maria de Oliveira. Registros de ordem e ocorrências: uma prática de letramento no trabalho de enfermagem hospitalar. 2008. 38f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Departamento de Letras. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16302. Acesso em: 20 dez. 2023.

SILVA, Ananias A. O ensino de leitura em dissertações do profletras: radiografia de propostas de intervenção na educação básica. Odisseia, Natal, RN, v. 6, p. 111-131, jun-jul. 2021. https://doi.org/10.21680/1983-2435.2021v6n1ID25119. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/25119. Acesso em: 27 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/1983-2435.2021v6n1ID25119

STREET, Brian V. Políticas e práticas de letramento na Inglaterra: uma perspectiva de letramentos sociais como base para uma comparação com o Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 51-71, jan.-abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/QksKdVBDHJ4pmgSFPY63Vfw/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100004

Published

2023-12-31

How to Cite

ARAUJO, Claudia Gean Carneiro Araujo; PAZ, Ana Maria de Oliveira. Contribuições do ProfLetras para os letramentos laborais do professor-pesquisador. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 155–175, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n4p155-175. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49244. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.