The enunciative voices in supervised internship reports: the teaching work revealed through language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p63-82

Keywords:

Teaching work, Enunciative voices, Sociodiscursive interactionism

Abstract

The objective of this study is to analyze how teaching activity is revealed in internship reports produced by beginning teachers in the Mandatory Curricular Internship of the Degree in English Language (DLM). The foundation is based on Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999, 2006, 2009), a theoretical-methodological construct that defines language as central to human development, and Ergonomics (AMIGUES, 2004), a science that studies teaching from the perspective of job analysis. The corpus of this study consists of three reports produced for the discipline of Supervised Internship II, offered by the Universidade Aberta do Brasil in partnership with a Higher Education Institution, located in Paraíba. The present work is configured in a documentary research with a qualitative approach. As analysis procedures, we mapped the elements that represent the teaching work, the identification and analysis of the enunciative voices (BRONCKART, 1999), and what they reflect on the prescribed work, performed work and real work (CLOT, 1999). The results showed that the work of beginner teachers is portrayed, in the reports, through the voice of the narrator or speaker, the voice of the characters, the social voices and the voices of the empirical authors of the texts, which reveal characteristics of the teaching activity.

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Author Biographies

Denilson Cícero Farias de Lima, Faculdade Integrada Instituto Souza/Estudante

Possui graduação no curso de Licenciatura em Letras Língua Inglesa, da Universidade Federal da Paraíba, Campus IV. Foi bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/PROPESC/UFPB) entre Setembro de 2021 e Agosto de 2022, onde desenvolveu pesquisas a respeito do trabalho docente de professores iniciantes no estágio supervisionado do curso de Letras-Inglês, modalidade de ensino a distância. Atualmente, é aluno de pós-graduação, na especialização lato sensu em Ensino de Língua inglesa, da Faculdade FaSouza.

Sandra Maria Araújo Dias, Universidade Federal da Paraíba/Professora

Sandra Maria Araujo Dias é doutora e mestre em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente, é professora da UFPB - Campus IV (Litoral Norte), lotada no Centro de Ciências Aplicadas e Educação (CCAE) e vinculada ao Departamento de Letras (DL). Desenvolve pesquisas com ênfase nos seguintes temas: letramentos, estágio supervisionado e ensino-aprendizagem de língua inglesa.

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Published

2023-07-25

How to Cite

LIMA, D. C. F. de; DIAS, S. M. A. The enunciative voices in supervised internship reports: the teaching work revealed through language. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 63–82, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p63-82. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47839. Acesso em: 30 may. 2024.

Issue

Section

Artigos