The enunciative voices in supervised internship reports: the teaching work revealed through language
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p63-82Keywords:
Teaching work, Enunciative voices, Sociodiscursive interactionismAbstract
The objective of this study is to analyze how teaching activity is revealed in internship reports produced by beginning teachers in the Mandatory Curricular Internship of the Degree in English Language (DLM). The foundation is based on Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999, 2006, 2009), a theoretical-methodological construct that defines language as central to human development, and Ergonomics (AMIGUES, 2004), a science that studies teaching from the perspective of job analysis. The corpus of this study consists of three reports produced for the discipline of Supervised Internship II, offered by the Universidade Aberta do Brasil in partnership with a Higher Education Institution, located in Paraíba. The present work is configured in a documentary research with a qualitative approach. As analysis procedures, we mapped the elements that represent the teaching work, the identification and analysis of the enunciative voices (BRONCKART, 1999), and what they reflect on the prescribed work, performed work and real work (CLOT, 1999). The results showed that the work of beginner teachers is portrayed, in the reports, through the voice of the narrator or speaker, the voice of the characters, the social voices and the voices of the empirical authors of the texts, which reveal characteristics of the teaching activity.
Downloads
References
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, xxvii, p. 37 – 53.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999a.
BRONCKART, J. P. Os mecanismos enunciativos. In: BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999b. p. 319-336.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
CLOT, Y. La fonction psychologique du travail. Paris: P.U.F. 1999.
FARIAS, L. F. P. O estágio supervisionado no curso de Letras: uma trama enredada pelas práticas de letramento e pelas representações do trabalho docente. 2017. Tese (doutorado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HABERMAS, J. Théorie de l’agir communicationnel, t. 1 et 2. Paris: Fayard, 1987.
MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. M. MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (orgs.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 77-97.
MACHADO, A. R; BRONCKART, J. P. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, L. S; CRISTÓVÃO, V. L. L. (org.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.
MAZZILLO, T. M. F. M. O trabalho do professor de língua estrangeira representado e avaliado em diários de aprendizagem. 2006. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
MEDRADO, B. P. A constituição dos relatos de experiência como um gênero na formação de professores. Leitura, v. 01, p. 112-127, 2007. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/7261/5032. Acesso em: 02 de jun. 2023.
MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.); DESLANDES, S. F; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 09-29
RODRIGUES, M. A. N. As (re)configurações sobre o trabalho docente em relatórios de estágio. 2011. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.
SILVA, F. P. O agir docente em contexto de EJA: saberes, gestos e práticas do professor-alfabetizador. 2015. Tese (doutorado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
SILVEIRA, D. T; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.
SOUZA-E-SILVA, M. C. P. O ensino como trabalho. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, xxvii, p. 84-104.
VALEZI, S. C. L.; ABREU-TARDELLI, L. S.; NASCIMENTO, E. L. O gênero relatório técnico-científico: contribuições para seu ensino. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, n. 1, p. 241-272, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15156. Acesso em: 02 de jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Denilson Cícero Farias de Lima, Sandra Maria Araújo Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.