Linguistic Variation in the Textbook of the 1st year of New High School: from the perspective of the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p125-147Keywords:
Linguistic Variations, textbook, New High SchoolAbstract
In this study, we present a look at the teaching of the Portuguese language
(PL) in the assumptions of Sociolinguistics. To this end, our research involves an analysis of the contents proposed in the textbook of the 1st year of the new high school, in order to provoke reflections around their consonance with the guidelines emphasized in curricular regulation documents, such as the Common National Base Curriculum (BNCC). The choice for material from the first cycle of this stage of basic education justifies the beginning of the new secondary education in the current year (2022), with the intention of analyzing whether there was an expansion of the approach to the topics of linguistic variation presented in the
two collections selected. Thus, its theoretical contribution relies on the voices of scholars
such as Labov (2008), Mollica (2004), Bagno (2013), among others. In methodological terms, the work comprises a qualitative approach of the documentary type. The results point to sections of the textbook with theoretical contents, which are still limited, as well as the scarce development of the questions posed as activities.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do
conhecimento científico. São Paulo, Atlas, 2009. In: Almeida, C. D. de; Guindani, J. F; Sá-Silva, J. R. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, São Leopoldo, jul. 2009. Disponível em: http://www.rbhcs.com/rbhcs/article/view/6. Acesso em: 10 jan. 2023.
ALKMIM, T. M. Sociolínguística. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.).Introdução à Linguística: domínios e fronteiras.- São Paulo: Cortez, 2001.
BAGNO, M. Sete erros aos quatro ventos: a variação linguística no ensino de português. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
BAGNO, M. Objeto língua. São Paulo: Parábola Editorial; 2019.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Portugal: Edições 70, 1977.
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo, Perspetivas, 1974.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: Julho/2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 20 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 jul. 2021.
CALVET, L. Sociolinguística: uma introdução crítica. Trad. de Marcos Marcionílio. São Paulo: Parábola, 2002
CARDOSO, S. H. B. Discurso e ensino. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
FARACO, C. A. Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.
FILHO, C.M. et al. Práticas de linguagens: múltiplas vozes. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020.
LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. Trad. de M. Bagno; M. M. P. Scherre; C. R. Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].
MOLLICA, M. C. Introdução à Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2004.
MONTEAGUDO, H. Variação e norma linguística: subsídios para uma (re)visão. In BAGNO, Marcos; LAGARES, Xoán (org.). Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2011.
PAIVA, A. M. (org). Ser protagonista: a voz das juventudes – língua portuguesa – ensino médio. 1 ed. São Paulo: Edições SM, 2020.
SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. Serie Fundamentos. 7. ed. São Paulo: Ática, 1989.
TERRA, E. Linguagem, Língua e Fala. 3. ed. Edição Kindle. Paulo: Saraiva, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jacqueline Wanderley Marques Dantas, Catarina de Sena Sirqueira Mendes da Costa , Roberta Shirleyjany de Araújo, Margareth Valdivino da Luz Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.