Practice of linguistic analysis and construction of folktales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp34-53

Keywords:

Grammar teaching; Linguistic analysis practice; Didactic sequence.

Abstract

The teaching of grammar still seems to be a boulder in the way of Portuguese language classes. Thus, reflections on the possibilities of dealing with the set of rules that specify linguistic functioning are urgently needed. In this context, the purpose of this article is to present activities of linguistic analysis practice (GERALDI, 1984, 2013[1991]) because we believe that, within these activities, the work with grammar from a contextualized perspective can be evidenced. The activities are part of a didactic sequence about the folktale genre addressed to the 6th grade of elementary school, developed, based on Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), in the scope of the Supervised Curricular Internship in Portuguese Language. Our reflections are guided by the qualitative-interpretativist approach as language is considered in the classroom context. We attest that the practice of linguistic analysis permeates all the stages of the didactic sequence, proving to be a differential for the efficiency in the reception and production of the genre. We conclude that grammar teaching through this practice can contribute to the removal of the stone found in Portuguese language teaching.

Author Biographies

Rafaela Oppermann Miranda, UFFS

Estudante de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (UPF), com bolsa CAPES. Graduação em Letras - Português e Espanhol, Licenciatura, pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Cerro Largo (RS).

Ana Cecilia Teixeira Gonçalves , UFFS

Doutorado e Mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora de Língua Portuguesa e Linguística na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

References

ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. Parábola Editorial, 2003.

BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 jul. 2022.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

COSTA-HÜBES, T. da C. Prática de análise linguística no ensino fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. PERcursos Linguísticos, Vitória (ES), v. 7, n. 14, p. 270–294, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/15153. Acesso em: 21 set. 2022.

DELMANTO, D. Jornadas.port: língua portuguesa, 6ª ano: ensino fundamental. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, p. 81-108, 2004.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, J. W. [1991]. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.) O texto na sala de aula: Leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, p. 59-80, 1984.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 199-226.

RUIZ, E. Como se corrige redação na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.

SAUTCHUK, I. Prática de morfossintaxe. São Paulo: Manole, 2010.

TRAVAGLIA, L. C. A contribuição da análise linguística para a leitura e produção de textos. InterteXto, Uberaba, v. 12, n. 1, p. 01–29, 2020. DOI: 10.18554/ri.v12i1.4140. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/4140. Acesso em: 22 set. 2022.

Published

2023-04-14

How to Cite

MIRANDA, Rafaela Oppermann; GONÇALVES , Ana Cecilia Teixeira. Practice of linguistic analysis and construction of folktales. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 34–53, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp34-53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47114. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.