Practice of linguistic analysis and construction of folktales
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp34-53Keywords:
Grammar teaching; Linguistic analysis practice; Didactic sequence.Abstract
The teaching of grammar still seems to be a boulder in the way of Portuguese language classes. Thus, reflections on the possibilities of dealing with the set of rules that specify linguistic functioning are urgently needed. In this context, the purpose of this article is to present activities of linguistic analysis practice (GERALDI, 1984, 2013[1991]) because we believe that, within these activities, the work with grammar from a contextualized perspective can be evidenced. The activities are part of a didactic sequence about the folktale genre addressed to the 6th grade of elementary school, developed, based on Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), in the scope of the Supervised Curricular Internship in Portuguese Language. Our reflections are guided by the qualitative-interpretativist approach as language is considered in the classroom context. We attest that the practice of linguistic analysis permeates all the stages of the didactic sequence, proving to be a differential for the efficiency in the reception and production of the genre. We conclude that grammar teaching through this practice can contribute to the removal of the stone found in Portuguese language teaching.
References
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. Parábola Editorial, 2003.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 jul. 2022.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
COSTA-HÜBES, T. da C. Prática de análise linguística no ensino fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. PERcursos Linguísticos, Vitória (ES), v. 7, n. 14, p. 270–294, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/15153. Acesso em: 21 set. 2022.
DELMANTO, D. Jornadas.port: língua portuguesa, 6ª ano: ensino fundamental. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, p. 81-108, 2004.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
GERALDI, J. W. [1991]. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.) O texto na sala de aula: Leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, p. 59-80, 1984.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 199-226.
RUIZ, E. Como se corrige redação na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
SAUTCHUK, I. Prática de morfossintaxe. São Paulo: Manole, 2010.
TRAVAGLIA, L. C. A contribuição da análise linguística para a leitura e produção de textos. InterteXto, Uberaba, v. 12, n. 1, p. 01–29, 2020. DOI: 10.18554/ri.v12i1.4140. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/4140. Acesso em: 22 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Cecilia Teixeira Gonçalves , Rafaela Oppermann Miranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es), que cedem à Entretextos o direito de exclusividade de primeira publicação.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.