The Common National Basis for Teacher Education: the engaging discourses on teacher training in official texts
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n3p01-24Keywords:
Formação de professores, BNC Formação de Professores, Discursos EnvolventesAbstract
The present work aims to observe traces of engaging speeches in official speeches of the Ministry of Education through the analysis of the document Proposal for a Common National Base for Basic Education Teacher Training [preliminary version] (BRASIL, 2018b) and the text signed by the Ministry of Education. MEC Social Communication Advisory, published on December 18, 2018, entitled Proposal for New Norms for Advanced Teacher Training (BRASIL, 2018c). To this end, we rely on discursive studies with an interpretationist basis in the area of Interdisciplinary Applied (MOITA LOPES, 2006) and implicated (AUTOR, 2022) linguistics, within the framework of the study methodology in the field of discursive and interpretivist studies. As a result, we mapped different engaging discourses about the practice and training of future teachers, which reiterate ideas such as: i) the teacher is the most important element of the teaching-learning process; ii) the current teaching training is outdated and unable to train good professionals, with skills and competences focused on teaching practice; and iii) that the best way to remedy the qualification of teachers would be to focus teacher training in practice.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Ed. 34. 2017a.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Pedro e João editores, 2017b.
BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 2004.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília: MEC, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: proposta preliminar. Brasília: MEC, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018a.
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de novas normas para a formação do professor avança. Brasília: MEC, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/72091- proposta-de-novas-normas-para-a-formacao-do-professor-avanca. Acesso em: 6 out. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica [versão provisória]. Brasília: MEC, 2018c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index. php?option=com_docman&view=download&alias=105091-bnc-formacao-de-professores-v0&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 6 jun. 2022.
CONTRERAS, J. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45-65.
FREIRE, P. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2010.
SOUTO MAIOR, R. C. Pensamento bakhtiniano nos estudos da linguagem: a ação do
pesquisador como ato responsável. Polifonia: Estudos da Linguagem, Cuiabá, v. 20, p. 31-53, 2013.
SOUTO MAIOR, R. de C. Ética discursiva em tempos sombrios: linguagem e sentidos. In: SOUTO MAIOR, R. de C.; ZOZZOLI, R. M. D.; SILVA, G. A.; MOURA, E. V. de; AZAMBUJA, K. B. B. de; SILVA JR. S. N. da ; LUZ, Lilian S. F.. (org.). Estudos discursivos das práticas de linguagem. 1ed.Tutóia: Diálogos, 2020, v. 1, p. 01-631.
SOUTO MAIOR, R. C.; SOUZA, D. R.; LIMA, A. C. S. de. Constituições identitárias na formação inicial em letras e os discursos envolventes sobre o que é ser professor. Revista Eletrônica Interfaces, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 116-130, 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/2179-0027.20210071
SOUTO MAIOR, R. C. A metodologia da reflexão sobre a ação no ProfLetras: construção de si e tensões discursivo-emocionais de egressas In: GIOVANI, F. (org.). Metodologias de pesquisa do PROFLETRAS em perspectiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022a. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/6f8845_ee68c5b1b91e4b5eb2021e974a7aa701.pdf. Acesso em: 06 jun. 2022.
SOUTO MAIOR, R. C. Estudos discursivos na Linguística Aplicada Implicada. In: STURM, L.; SOUTO MAIOR, R. C. A Linguística Aplicada no ensino e aprendizagem e nos estudos discursivos. Tutóia (MA): Editora Diálogos, 2022b. Disponível em: https://editoradialogos.com/ebooks/a-linguistica-aplicada-no-ensino-e-aprendizagem-e-nos-estudos-discursivos/. Acesso em: 6 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.52788/9786589932499.1-17
SZUNDY, P. T. C. A base nacional comum curricular: implicações para a formação de professores/as de línguas(gens). In: MATEUS, E.; TONELLI, J. R. A. Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo: Blucher, 2017. p. 77-98. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580392708-04
SZUNDY, P. T. C. A Base Nacional Comum Curricular e a Lógica Neoliberal: que Lingua(gens) são (des)legitimadas? In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A. de. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. São Paulo: Pontes Editores, 2019.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Siqueira Souto Maior, Lorena Araújo de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.