O sujeito indeterminado em livros didáticos: uma análise à luz dos estudos do Círculo de Bakhtin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n3p152-173

Keywords:

Dummy Subject, Style., Enunciate.

Abstract

This article aims to investigate how the work with linguistic analysis is conducted in activities proposed on teacher manuals of textbooks from the PNLD used in 7th grade, during the period of BNCC implementation in elementary schools. From a perspective of language as a product of interaction (BAKHTIN, 2018; VOLÓCHINOV, 2019), there were chosen two books among those options to be chosen by the schools in 2019 PNLD. Based on the hypothesis that the expression “dummy subject” would no longer appear as explicit content, since neither does the BNCC refers to types of subjects, there was proceeded to the selection of one activity in each textbook, which questions would approach, explicitly (in the question or in the answer) the expression “dummy subject”. The results demonstrate that the activities that restrict the look on formal and qualifying aspects, with focus on metalanguage, remain as a reality in PNLD textbooks. It depends on the teacher the challenge to work with suck books, by going further on the perspective of language as interaction, aiming to expand the studies on stylistic choices of enunciates and the effects of meaning that are produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia da Silva Valerio, Universidade de Passo Fundo

Possui doutorado em Linguística Aplicada pela Unisinos/RS (2015), mestrado em Letras pela Universidade de Passo Fundo (2005), graduação em Letras (LP) pela Universidade de Passo Fundo (1994). É docente do Curso de Letras, onde exerceu função de coordenadora entre 2010-2014. Foi professora da educação básica (1991-2009), coordenadora pedagógica (2001-2010), assessora da vice-reitoria de graduação (2014-2017) e coordenadora de gestão do Pibid na UPF (2016-2018). Foi, ainda, editora-chefe da Revista Desenredo, vinculada ao PPGL/UPF (2017-2018). Atualmente é Diretora do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas e docente, além do Curso de Letras, do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, onde atua na linha de pesquisa "Constituição e Interpretação do Texto e do Discurso". Seus estudos atuais concentram-se no campo das teorias da enunciação, especialmente aspectos relacionados à língua, linguagem, tempo, sociedade.

Francismar Furlanetto, Universidade de Passo Fundo

Mestrando em Letras, pela Universidade de Passo Fundo (UPF/RS). Graduado em Letras/Espanhol e Respectivas Literaturas, pela mesma universidade. Atua como professor de Língua Portuguesa na Educação Básica. 

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino de línguas. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2019.

BALTHASAR, M.; GOULART, S. Singular e plural: leitura, produção e estudos de linguagem. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2018. 7º ano – manual do professor.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 1 set. 2022.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 1 set. 2022.

COSTA, C. L.; NOGUEIRA, E.; MARCHETTI, G. Geração alpha língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: Edições SM Educação, 2018. 7º ano – manual do professor.

CUNHA, C. F.; CINTRA, L. F. L. Nova gramática do português contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: Lexicon Informática, 2007.

NEVES, M. H. M. Que gramática estudar na escola: norma e uso na língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2004.

ROCHA LIMA, C. H. Gramática normativa da língua portuguesa. 49. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. 1. ed. São Paulo: Editora 35, 2019.

Published

2022-12-29

How to Cite

VALERIO, Patricia da Silva; FURLANETTO, Francismar. O sujeito indeterminado em livros didáticos: uma análise à luz dos estudos do Círculo de Bakhtin. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 3, p. 152–173, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n3p152-173. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46699. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Article for athematic volume

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.