The production of open educational resources in the training of teachers of Portuguese as an additional language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p97

Keywords:

OER. PAL. Teacher practices.

Abstract

This article aims to contextualize and expose the work of production of didactic material as An Open Educational Resource (OER) in one of the disciplines of teaching Portuguese for Speakers of Other Languages (PFOL), of the English Letters Course of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Curitiba campus (CT), looking at the importance of this production in the training of Portuguese teachers for foreigners. We are interested in discussing the relevance of open education through materials that are configured as OERs, the students' agency in the production of teaching materials, the appropriation by them of this component in their formation as teachers, thus conforming the theoretical-methodological panorama of the construction of this discipline. Therefore, we describe how the discipline in question is organized and bring some reflections on the literature and assumptions that underlie its syllabus and how such organization is intertwined with the praxis of teachers in initial training.

Author Biographies

Fernanda Deah Chichorro Baldin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Master in Literary Studies from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Elisa Novaski Cordeiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doctor in Letters from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Jeniffer Albuquerque, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

PhD in Psycholinguistics from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

FURTOSO, Viviane Aparecida Bagio. Português para falantes de outras línguas: pesquisa, ensino e formação de professores. Curitiba: UFPr, 2014. Apostila usada em disciplina de Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná.

GIMENEZ, Telma Nunes. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da linguística aplicada. In:: FREIRE, Maximina; ABRAHÃO, Maria Helena Vieira; BARCELOS, Ana Maria Ferreira (Orgs). Linguística aplicada e contemporaneidade. Campinas: Pontes, 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Traduação: Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LEFFA, Vilson J. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, Vilson J. (org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: Educat, 2003, p. 15 a 41.

LEFFA, Vilson J. Uma outra aprendizagem é possível: colaboração em massa, recursos educacionais abertos e ensino de língua. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas, n. v. 55, n. 2, p. 353-377, maio/ago. 2016.

LEFFA, Vilson J.; COSTA, Alan Ricardo; BEVILÁQUA, André Firpo. O prazer da autoria na elaboração de materiais didáticos para o ensino de línguas. In: FINARDI, Kyria Rebeca et al. (org.). Transitando e transpondo n(a) linguística aplicada. Campinas: Pontes, 2019, p. 267-297.

LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga; SILVA, Meire Celedonio; Gondim, Ana Angélica Lima. Formação de professores de PLE: análise e produção do material didático como estratégia. Textura, Canoas, v. 22, n. 52, p. 197-215, out./dez. 2020.

MENDES, Edleise. O conceito de língua em perspectiva histórica: reflexos no ensino e na formação de professores de português. In: LOBO, Tania et al. (org.). ROSAE: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 667-677.

SANTOS, Andreia Inamorato dos. Recursos educacionais abertos no Brasil: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2013.

Published

2021-12-31

How to Cite

CHICHORRO BALDIN, Fernanda Deah; CORDEIRO, Elisa Novaski; ALBUQUERQUE, Jeniffer. The production of open educational resources in the training of teachers of Portuguese as an additional language. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 3Esp., p. 97–110, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p97. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44662. Acesso em: 30 jun. 2024.