Slam: the production of self-narratives on digital platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n1p105

Keywords:

Language Studies. Slam. Women.

Abstract

This work aims to discuss the construction of the slam genre in digital platforms, in the understanding that it is a genre that works with oral poetry in peripheral communities and that uses digital platforms for its dissemination. In this way, we seek to understand how spaces in which contents take place, and which are reconfigured through the digital context, allowing women, specifically those from the group Slam das Minas de São Paulo, to exercise certain authorship, sharing their experiences and denouncing identity issues that concern women, black people and the socially underprivileged. Therefore, through Foucault's discourse studies and the methodological device of Discourse Analysis of the French perspective, with the theoretical support of identity, decoloniality, racial and feminist studies, two discursive clippings that we undertake on slam presentations of the mentioned group, posted on their Facebook page in 2018, were presented, which configures this work as a case study. The results of the study and analysis clarify how the production of “Peripheral Literature” in slam battles, carried out by women from the periphery and disseminated on digital platforms, can bring some traces of their identity representations of resistance, which are intrinsically related to race, gender and social class.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliane Righi de Andrade, Professor/Pontifical Catholic University of Campinas

PhD in Applied Linguistics at UNICAMP, professor and researcher of the undergraduate and master's degree course at the Pontifical Catholic University of Campinas

Juliana Trevizan, Master's student/Pontifical Catholic University of Campinas (PUC/Campinas)

Master's student in Languages, Media and Arts at the Pontifical Catholic University of Campinas (PUC/Campinas)

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Edit. Jandaíra, 2020. (Feminismos Plurais).

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Edit. Jandaíra, 2019. (Feminismos Plurais).

BATUQUE (dança). In: Tesauro de Folclore e Cultura Popular Brasileira. Disponível em: Centro Nacional de Foclore e Cultura Popular :: Parte Alfabética - Batuque (dança) (cnfcp.gov.br). Acesso em: 19 maio 2021.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Edit. Jandaíra, 2019. (Feminismos Plurais).

CORIOLANO, Janaina Ferreira. Brasil em (com)fusão: a (re)constituição de identidades polarizadas em comunidades discursivas do Twitter no contexto das eleições presidenciais de 2018. 2021. 191 f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Linguagens, Mídia e Arte) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2021.

D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça: o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil, Florianópolis, n. 9, p. 119-126, 2011.

FINK, Bruce. O sujeito lacaniano: entre a linguagem e o gozo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

GONZALEZ, Lélia. Mulher negra. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (org.). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020. p. 94-111.

GREGOLIN, Maria do Rosário. AD: descrever - interpretar acontecimentos cuja materialidade funde linguagem e história. In: NAVARRO, P. (org.). Estudos do texto e do discurso: mapeando conceitos e métodos. São Carlos: Claraluz Editora, 2006. p. 19-34.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HOOKS, Bell. E eu não sou uma mulher?: mulheres negras e feminismo. Tradução: Bhuvi Libanio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.

HOOKS, Bell. Mulheres negras: moldando a teoria feminista. Revista Brasileira de Ciências Políticas, Brasília, n. 16, p. 193-210, abr. 2015.

JENKINS, Henry. Venere no altar da convergência: um novo paradigma para entender a transformação midiática. In: JENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. Tradução: Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. São Paulo: Editora 34, 1991.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução Marco Oliveira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun. 2017.

NEVES, Cynthia Agra de Brito. Letramentos Literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, out. 2017.

OLIVEIRA, Lucas Amaral de. Experiência literária e experiência urbana: notas sobre a literatura marginal. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, Coimbra, n. 27, p. 24-46, jan./jun. 2017.

OLIVEIRA, Rejane Pivetta. Literatura como ferramenta para pensar e intervir no mundo. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 35, p. 203-223, jul./dez. 2013.

ORLANDI, Eni. Maio de 1968: os silêncios da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.

PÊCHEUX, Michel. A análise de discurso: três épocas. In: GADET, Francaise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2008, p.59-67.
RAMOS, Jair de Souza; FREITAS, Eliane Tânia. Etnografia digital. Revista Antropolítica, Niterói, n. 42, p. 8-15, 2017.

SARGENTINI, Vanice Maria Oliveira. Arquivo e acontecimento: a construção do corpus discursivo em análise do discurso. In: NAVARRO, Pedro (org.). Estudos do texto e do discurso: mapeando conceitos e métodos. São Carlos: Claraluz Editora, 2006, p. 35-44.

SGORLA, Fabiane. Discutindo o “processo de midiatização”. Mediação, Belo Horizonte, v. 9, n. 8, p. 1-10, jan./jun. 2009.

SLAM DAS MINAS SP. Poeta Mariana Felix. São Paulo, 1 mar. 2018a. Facebook: Slam das Minas–SP. Disponível em: https://www.facebook.com/SlamdasMinasSP/videos/997034620455644/. Acesso em: 28 jan. 2021.

SLAM DAS MINAS SP. Poeta Tawane Theodoro. São Paulo, 28 fev. 2018b. Facebook: Slam das Minas–SP. Disponível em: https://www.facebook.com/SlamdasMinasSP/videos/997033357122437/.Acesso em: 28 jan. 2021.

STARK, Sheila; TORRANCE, Harry. Case Study. In: SOMEKH, Bridget; LEWIN, Cathy (org.). Research methods in the social sciences. London: Thousand Oaks, 2005. p. 33-40.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p.7-72.

Published

2022-07-07

How to Cite

RIGHI DE ANDRADE, E.; TREVIZAN, J. Slam: the production of self-narratives on digital platforms. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 1, p. 105–125, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n1p105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44105. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos