The short short story in digital context from the perspective of Sociodiscursive Interactionism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p193

Keywords:

Short short story, Cyberspace, Socio-historical, SDI

Abstract

The short short story, the genre of contemporaneity, shows its fast and modern face as part of the social configurations in the Information Age. It is composed of short statements in its materiality, but rich in meaning effects, which makes it possible to investigate human relations from the discourses contained in it. For this research to occur, we will use the theoretical contribution of Sociodiscursive Interactionism, understanding that it encompasses the discursive unfolding that this genre can take, comprehending humans as psychological, social and historical beings. As our corpus, texts derived from the Internet were selected, in which it is possible to reveal the current character of this genre, since its dissemination occurs in a digital environment, as a result of the communication transformations of the end of the twentieth century and the twenty-first century.

 

Author Biography

Larissa Sigulo Freire, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich; VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº 8.659, de 5 de abril de 1911. Approva a lei Organica do Ensino Superior e do Fundamental na República. Brasília: Câmara dos Deputados, 1911. Disponível em: https://bit.ly/3rzZVo7. Acesso em: 24 maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Básica. PCN+: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 6 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: https://bit.ly/2MT1ka3. Acesso em: 6 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 5 ago. 2018.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Éricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2004.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernanrd. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUIMARÃES, Sonia. Como se faz a indústria do vestibular. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: INEP, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3rocJxG. Acesso em: 1 ago. 2015.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais & ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Gêneros textuais e livro didático: da teoria à prática. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 7, n. 2, p. 241-270, maio/ago. 2007.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; GRANDE, Paula Baracat. Identidades docentes entre mundos discursivos em disputa: formação do professor, letramentos e desenvolvimento. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, p. 243- 264, 2018.

NETTO, Adolpho Ribeiro. O vestibular ao longo do tempo: implicações e implicâncias. In: SEMINÁRIO VESTIBULAR HOJE, 1985, Brasília. Anais [...]. Brasília: MEC, 1985. Disponível em: https://bit.ly/3cGLgDl. Acesso em: 1 ago. 2015.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação básica língua portuguesa. Curitiba: SEE, 2008. Disponível em: https://bit.ly/2LiNjC3. Acesso em: 1 ago. 2015.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Disponível em: Vestibular de verão 2017. Maringá: UEM, 2017. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Disponível em: Vestibular EAD 2016. Maringá: UEM, 2016. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Composição e valoração das provas. Maringá: UEM, 2018a. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/composicaoprovas.html. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Histórico. Maringá: UEM, 2018b. Disponível em: http://www.uem.br/sobre-a-uem/historico. Acesso em: 1 ago. 2018.

WHITAKER, Dulce Consuelo Andreatta. Da "invenção" do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, dez. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3axrdUZ. Acesso em: 1 ago. 2018.

ZIRONDI, Maria Ilza; NASCIMENTO, Elvira Lopes. Os enunciados de comando da prova do ENEM e sua relação com competências e capacidades para a resolução de situações-problema. Signum: Estudos de Linguagem, Londrina, v. 9, p. 289-315, 2006.

Published

2019-07-01

How to Cite

SIGULO FREIRE, Larissa. The short short story in digital context from the perspective of Sociodiscursive Interactionism. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 193–206, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p193. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37040. Acesso em: 6 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.