Digital literacy and literature: literary knowledge in the digital world

Authors

  • Álida Laryssa Espozetti de Assis Universidade Estadual de Londrina
  • Irando Alves Martins Neto Universidade Estadual de Londrina https://orcid.org/0000-0003-0561-2439
  • Rebeca Louzada Macedo Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p137

Keywords:

Digital literacy, Literature. High School, Information and communications technology

Abstract

Taking into account that schools are instances that must not only promote reflective and critical students as well as provide them with tools and conditions to fully participate in a variety of social interactions, this paper proposes a project in which senior High School students produce texts that will feed an app about literature for test-takers interested in getting into university. The paper brings description from the selection of the literary books that students are about to read to the final evaluation of this ten-phase project. Although the main goal is to have a variety of school contexts apply the project, it is also aimed to promote teachers’ creativity so that they can broaden this project as well as create new ones.

Author Biographies

Álida Laryssa Espozetti de Assis, Universidade Estadual de Londrina

PhD student at PPGEL-UEL / CAPES - Graduate Program in Language Studies - State University of Londrina

Irando Alves Martins Neto, Universidade Estadual de Londrina

PhD student at PPGEL-UEL - Graduate Program in Language Studies - State University of Londrina. Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP).

Rebeca Louzada Macedo, Universidade Estadual de Londrina

PhD student at PPGEL-UEL / CAPES - Graduate Program in Language Studies - State University of Londrina

References

BRASIL. Decreto n.º 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados as Escolas de Aprendizes Artífices para o ensino profissional primário e gratuito. Diário Oficial da União, 23 set. 1909. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/decret. Acesso em: 04 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Linha do tempo: Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Disponível em: http://redefederal.mec.gov.br/historico. Acesso em: 04 fev. 2017.

CONIF - CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIENTÍFICA, PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Institutos Federais completam oito anos nesta quinta-feira. Disponível em: http://portal.conif.org.br/ultimas-noticias/1068-institutos-federais-completam-oito-anos-em-2016.html. Acesso em: 04 fev. 2017.

DIONISIO, Angela Paiva. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, Acir. M.; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (Org.).Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2005. p. 137-152.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernand. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

LEMKE, Jay L. Multimedia literacy demands of the scientific curriculum. Linguistics and Education, New York, v. 10, n. 3, p. 247-271, 2000.

LEMOS, André. Ciber-cultura-remix: seminário: sentidos e processos. São Paulo: Itaú Cultural, 2005. Apresentado na Mostra “Cinético digital”. Disponível em: http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/remix.pdf. Acesso em: 09 jan. 2017.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34: São Paulo, 1999. LÉVY, Pierre. O que é virtualização? In: LÉVY, Pierre. O que é virtual? Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996.

LIBÂNEO, Jose Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo, Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-122, 2002.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para escrita: atividades de retextualização. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 4, n. 1, p. 79-111, 2001.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves; BEZERRA Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

RIBEIRO, Ana Elisa. Retextualização, multimodalidade e mídias no ensino de Português. In: RIBEIRO, Ana Elisa. Linguagem, tecnologia e educação. São Paulo: Peirópolis, 2010. p. 240-259.

TEDESCO, Juan Carlos. O novo pacto educativo: educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. São Paulo: Ática, 1998.

XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. Letramento Digital e Ensino. In: Carmi Ferraz Santos e Márcia Mendonça. (Org.). Alfabetização e Letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2018-07-14

How to Cite

ASSIS, Álida Laryssa Espozetti de; MARTINS NETO, Irando Alves; MACEDO, Rebeca Louzada. Digital literacy and literature: literary knowledge in the digital world. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 137–161, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p137. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33961. Acesso em: 7 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.