Narratives sequences in focus: a study about the HQtronic genre and its dynamics in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p99

Keywords:

HQtrônica, Leitura, Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa.

Abstract

Confined to teaching universe / learning Portuguese and supported in a methodological perspective of theoretical and speculative nature, we put ourselves discussing the HQtrônica genre, more specifically on the book "Diary of Virginia" by Katie Ana, with a view to proposing a sequence of activities focused on reading for first year students in high school. In order to do so, we will mobilize as main reference the precepts of Bakhtin (2003), Buzato et al (2013), Cope and Kalantzis (2009), Lévy (1996, 1999) and Rojo (2012, 2013), showing in our corpus the aspects of multimodality, multiculturalism, hypertextuality, interactivity and interdisciplinarity with art.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cássia Vanessa Batalha, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Language Studies from PPGEL-UEL -  Universidade Estadual de Londrina. Portuguese teacher - Boituva.

Renan Luis Salermo, Universidade Estadual de Londrina

PhD student at PPGEL - Graduate Program in Language Studies at the  Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ARAÚJO, Júlio C.; VASCONCELOS, Lucas Lima de. Web 2.0 e as práticas de linguagem: novos gêneros?. Texto Livre: Linguagem e tecnologia; v.4, n.2, p. 11-14, 2011. Disponível em: http://periodicos.letras.ufmg.br/indez.php/textolivre. Acesso em: 21 jul. 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Maria Emsantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BUZATO, Marcelo El Khouri et al. Remix, mashup, paródia e companhia: por uma taxonomia multidimensional da transtextualidade na cultura digital. RBLA. Belo Horizonte, v. 13, n.4, p. 1191-1221, 2013.

CAZDEN, Courtney; COPE, Bill; FAIRCLOUGH, Norman; GEE, Jim; et al.A pedagogy of multiliteracies: dessigning social futures”. Harvard Educational Review.Spring: Research Library, p. 60, 1996.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Orgs.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2006.

DA VINCI, Leonardo. Monalisa. 1503-1504. Óleo sobre tela. 77 cm x 53 cm. Paris: Museu do Louvre. Disponível em: http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fnoseahistoria.wordpress.com%2Fos-alunos-e-a-historia-2%2Fmona-lisa%2F&h=rAQE6BUAW. Acesso em: 21 jul. 2016.

FRANCO, Edgar Silveira. HQtrônicas: do suporte papel à rede Internet. São Paulo: Annablume e Fapesp, 2008.

FRIDA, Kahlo. Self-portrait with Monkey.1938. Óleo sobre masonite. 40 cm x 30 cm. Galeria de Arte Albright-Knox. Disponível em: http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fnoticias.universia.com.br%2Fdestaque%2Fnoticia%2F2014%2F02%2F12%2F1081541%2Fsurrealismo-autorretrato-com-macaco-frida-kahlo.html&h=rAQE6BUAW. Acesso em: 21 jul. 2016.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012..

LÉVY, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: 34, 1996.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 1999.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. 50a Reunião do GEL – Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, USP, São Paulo, 23-25 de maio de 2002.

"O FEMINISMO é para quem gosta de transformações sociais", diz a filósofa Marcia Tiburi. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bNzJufpeeto. Acesso em: 21 jul. 2016

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos Multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 5-19.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. (Org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TDIC. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Gêneros discursivos, multiletramento e hipermodernidade. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; BARBOSA, Jacqueline Peixoto. (Orgs.) Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015, p.7-20.

SILVA, Ana Cátia B. da. Diário de Virgínia. Disponível em: . Acesso em: 21 jul. 2016.

SILVA, Marco. O que é interatividade. Boletim técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 24, n.2, p. 27-35. maio/ago. 1998. Disponível em: . Acesso em: 21 jul. 2016.

TIRINHAS da Mafalda. Disponível em: http://www.culturamix.com/humor/tirinhas/tirinhas-mafalda/. Acesso em: 21 jul. 2016.

VERMEER, Johannes. Rapariga com Brinco de Pérola. 1665. Tinta a óleo. 44 cm x 39 cm. Mauritshuis. Disponível em: http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Funiversosdarte.blogspot.com.br%2F2011%2F04%2Fmoca-com-brinco-de-perola.htm&h=rAQE6BUAW. Acesso em: 21 jul. 2016.

Published

2018-07-14

How to Cite

BATALHA, C. V.; SALERMO, R. L. Narratives sequences in focus: a study about the HQtronic genre and its dynamics in the classroom. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 99–114, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p99. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33958. Acesso em: 12 may. 2024.