Teaching with luck: an English teaching proposal based on the tale Luck, by Mark Twain
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1p183Keywords:
Teaching, English language, Literature, Didactical sequenceAbstract
In this article, an English teaching proposal is presented, which uses the tale “Luck”, by the North American writer Mark Twain, with the intention of demonstrating how an original literary work, from English language literature, may be used in high school classes of public regular schools, in a dynamic and different manner, involving diversified visual and interactive resources. This piece of paper is part of a didatical sequence applied in two classes from the second grade of high school, in a regular public school, which were participative and involved with the activities proposed. A questionnaire was appplied at the end of the proposal’s execution, which made it possible to verify the students’ positive impressions about the practice. The written work about the process of development and implementation of this proposal was based in authors such as Bezerra (2010), Bordini e Aguiar (1993), Gantier (1974), Polidório (2004), Smith (1967), among others.Downloads
References
BEZERRA, Maria Auxiliadora. O ensino de língua numa perspectiva interdisciplinar. In: SANTOS, Hérika Ribeiro; ANDRELINO, Paulo José (Org.). Linguagens em interação II: leitura e ensino de línguas. Maringá: Clichetec, 2010.
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: a formação do leitor. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC, 2000.
BRITO, Edivaldo. O que é GIF? Revista Techtudo, 2013. Disponível em: http://www.techtudo.com.br/artigos/noticia/2012/04/o-que-e-gif.html. Acesso em: 3 ago. 2016.
CRAIG, Russel J.; AMERNIC, Joel H. Powerpoint® presentation technology and the dynamics of teaching. Innovative Higher Education, Athens, v. 31, p. 147- 160, 2006. Disponível em: http://link.springer.com/article/10.1007/s10755-006-9017-5. Acesso em: 26 nov. 2016.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-118.
GANTIER, Hélène. O ensino de uma língua estrangeira: presses universitaires de France, 1968. Tradução de Maria Flôr Marques Simões. 2. ed. Lisboa: Estampa, 1974.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2009.
MOTTER, Rose Maria Belim. My way: um método para o ensino aprendizagem de língua inglesa. 2013. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
POLIDÓRIO, Valdomiro. The use of literature in the english teaching. Cascavel: Coluna do Saber, 2004.
RIVERS, Wilga M. Interactive language teaching. New York: Cambridge University Press, 1987.
SMITH, James A. Creative teaching of reading and literature in the elementary school. Boston: Allyn and Bacon, 1967.
TWAIN, Mark. Luck. In: TWAIN, Mark. The american claimant and other stories and sketches. Nova Iorque: P. F. Collier & Son, 1892. Disponível em: http://www.classicshorts.com/stories/luck.html. Acesso em: 16 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.