Multiliteracies and knowledge objects in the National High School Exam (ENEM): a look at the examinations in the area of Languages, Codes and its Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n2p27

Keywords:

Multiliteracies, National High School Exam (Exame Nacional do Ensino Médio, ENEM), Knowledge objects in the area of Language, Codes and its Technologies

Abstract

The present work aims to bring together and compare the multiliteracies studies and the knowledge objects featured in the examinations of Languages, Codes and its Technologies of the National High School Exam (ENEM). The theoretical background is mainly based on the multiliteracies studies interfacing with the National Curricular Parameters – for the Elementary School (1998) and the High School (2000) – and the ENEM Reference Matrix (2012). The main purpose of this document is to analyze the questions presented in the examinations from 2013 to 2016, aiming to understand how they include the skills related to multiliteracies, more precisely to the multiple semiosis and technologies involved in the interaction processes, as well as to the multiculturalism inherent to social formations. We selected four questions addressing such skills to be included in the corpus of this study. The analysis indicates that those skills are implicitly intertwined with the wording of the questions, demanding the students to be somewhat familiar with them, so that they could make a proper interpretation of the questions. It also indicates the need to elaborate, more and more, teaching activities which are effectively oriented to multiliteracies, in order to contribute to the formation of individuals who can use the skills acquired in school to improve their interaction and problem solving techniques within the social environment.

Author Biographies

Luciana Maria Crestani, Universidade de Passo Fundo-RS

PhD in Letters from the Universidade Presbiteriana Mackenzie-SP, Professor of the Course of Letters and of the Graduate Program in Letters of the University of Passo Fundo-RS.

Elisane Regina Cayser, Universidade de Passo Fundo-RS

Doctorate in Letters, Professor at the Course of Letters of the University of Passo Fundo-RS.

Luciane Maria do Amarante, Universidade de Passo Fundo-RS

Academic of the Course of Letters of the University of Passo Fundo-RS, Fellow of Scientific Initiation UPF.

References

AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Hétérogénéité montrée et hétérogénéité constitutive: éléments pour une approche de l’autre dans le discours. DRLAV, Paris, v. 26, p. 91-151, 1982.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BRASIL. Ministério da Educação. Matriz de referência ENEM. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referenci a_enem.pdf. Acesso em: 24 abr. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais do ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 28 abr. 2015.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC: SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 28 abr. 2015.

CRESTANI, Luciana Maria. Sincretismo de linguagens e efeitos de sentido no jornalismo on-line. Desenredo, Passo Fundo, v. 10, p. 456 -474, jul./dez. 2014. Disponível em: http://www.upf.br/seer/index.php/rd/article/view/4434/3097. Acesso em: 20 maio 2017.

CRESTANI, Luciana Maria; BOFF, Josiane. Relações dialógicas e produção de sentidos: análise do anúncio publicitário da Femaçã 2015. Signo, Santa Cruz do Sul, SC, v. 41, n. 71, p. 27-36, maio/ago. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7134. Acesso em: 3 mar. 2017.

FIORIN, José Luiz. Da necessidade de distinção entre texto e discurso. In: BRAIT, Beth; SOUZA E SILVA, Maria Cecília (org.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012. p. 145-165.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Exame nacional do ensino médio: linguagens códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2013/caderno_ene m2013_dom_amarelo.pdf. Acesso em: 10 maio 2015.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Exame nacional do ensino médio: linguagens códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2014/CAD_ENEM_2014_DI A_2_05_AMARELO.pdf. Acesso em: 10 maio 2015.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Exame nacional do ensino médio: linguagens códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2015/CAD_ENEM%202015 _DIA%202_05_AMARELO.pdf. Acesso em: 10 maio 2015.

KLEIMAN, Ângela. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, dez. 2007. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/viewFile/242/196. Acesso em: 5 jul. 2017.

KLEIMAN, Ângela. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72-91, ago./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bak/v9n2/a06v9n2.pdf. Acesso em: 2 mar. 2017.

KLEIMAN, Ângela. Preciso “ensinar” o letramento? não basta ensinar a ler e escrever? Campinas: Cefiel – Unicamp: MEC, 2005. KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 15. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

KOCH, Ingedore Villaça. Intertextualidade e polifonia: um só fenômeno? DELTA, São Paulo, v. 2, n. 7, p. 529-543, 1991.

LEMKE, Jay L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 18132010000200009. Acesso em: 15 nov. 2016.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 3. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. ROJO, Roxane. Alfabetização e multiletramentos (entrevista). Plataforma do Letramento. 2013a. Disponível em: http://www.plataformadoletramento.org.br/em-revista-entrevistadetalhe/246/roxane-rojo-alfabetizacao-e-multiletramentos.html. Acesso em: 20 ago. 2017.

ROJO, Roxane. Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013b.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em: 15 mar. 2015.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento e cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf. Acesso em: 18 abr. 2015.

Published

2018-12-30

How to Cite

CRESTANI, Luciana Maria; CAYSER, Elisane Regina; AMARANTE, Luciane Maria do. Multiliteracies and knowledge objects in the National High School Exam (ENEM): a look at the examinations in the area of Languages, Codes and its Technologies. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 2, p. 27–49, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n2p27. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/30537. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)