Contributions of Argumentative Semantics for understanding ENEM questions

Authors

  • Larissa Pontes Hübner Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p107

Keywords:

Reading comprehension, Education, ENEM

Abstract

The core competency used in ENEM is reading comprehension, so it emphasizes reading and interpretation of various texts. Thus the questions are called of problem-situations, that is, the student must mobilize all the resources he has and take decisions favorable to his goal. From this perspective, this article will make a reflection on the Portuguese Language teaching in high school, starting from ENEM questions analysis in order to test whether certain questions can be answered simply by their linguistic understanding, ie, if would not be necessary previous knowledge about the topic. To find the meaning built by text language, it was used as the foundation Argumentation Theory of Language (Argumantive Semantics), by Oswald Ducrot and collaborators, especially with regard to the current stage, the Theory of Semantic Blocks, developed with Marion Carel. In this theory, the author posits that it is the speech that has sense, that is, to describe the sense we must support in language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Pontes Hübner, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

PhD student in Letters at the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (IFRS / Câmpus Canoas)

References

BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores educacionais e dados consolidados do ENEM 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/. Acesso em: 25 jun. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Matriz de referência para o ENEM 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task. Acesso em: 26 jul. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília (DF): MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 15 jul. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Brasília (DF): MEC/SEF, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 23 maio 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): fundamentação teórico-metodológica. Brasília: INEP, 2005.

CAREL, Marion; DUCROT, Oswald. La Semántica argumentativa: una introducción a la teoría de los bloques semánticos. Buenos Aires: Colihue, 2005.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Tradução de Eduardo Guimarães. Campinas, SP: Pontes, 1987.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1970.

SAUSSURE, Ferdinand de. Escritos de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2004.

SILVA, Larissa Pontes Hübner da. A semântica argumentativa como estratégia para compreensão de questões do ENEM. 2015. Dissertação (Mestrado em Letras) - Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS, Porto Alegre, 2015.

Published

2016-11-25

How to Cite

HÜBNER, Larissa Pontes. Contributions of Argumentative Semantics for understanding ENEM questions. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 2, p. 107–125, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n2p107. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/22975. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos