“Teacher and students should interact more”: the construction of classroom interaction through a literacy project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p225

Keywords:

Interaction, Participation structures, Literacy project

Abstract

This work investigates the participation structures of interaction in Portuguese classes, during the implementation of a literacy project (KLEIMAN, 2000). The theoretical and methodological procedures are based on action research (ANDRÉ, 1995) and supported by School Microethnography (ERICKSON, 2001), through the lenses of Interactional Sociolinguistics (GUMPERZ, 1982, 1998, 2001; GOFFMAN, 1964, 1967; RIBEIRO; GARCEZ, 1998). The research was developed at an 8th grade group of a public school on Bagé/RS and the data analyzed included questionnaries, fieldnotes and video-recordings and transcriptions of classes ocurred on the second semester of 2011, during the development of curricular training period. The studies about interactional processes promote reflection about the different modes of participation that take place in the classroom, and thus, they become a source of research about teaching practices. In our research, we verified that the analysis of participation structures and the strategies used point to a pedagogical communication that are not centred in the teachers, who privileged joint construction of knowledge and the amplification of the discursive engagement of students.

Author Biographies

Juliana Dias dos Santos, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduate in Letters at UNIPAMPA.

Clara Dornelles, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doctor degree in Applied Linguistics and Professor of Letters course.

References

ANDRÉ, Marli Eliza D. A abordagem qualitativa da pesquisa. In: ANDRÉ, Marli Eliza D. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995. p. 13-22.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua estrangeira. Brasília, 1998.

CAJAL, Irene Baleroni. A interação de sala de aula: como o professor reage às falas iniciadas pelos alunos? In: COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia (Org.). Cenas de sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 125-159.

CUNHA, Rosana. O jornal escolar sob a ótica do ensino de gênero e da formação continuada do professor. In: VOVIO, Claúdia; SITO, Luanda; GRANDE, Paula (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 141-161.

ERICKSON, Frederick. Prefácio. In: ASSIS-PETERSON, Ana Antônia; COX, Maria Inês Pagliari (Org.). Cenas de sala de aula. Mercado das Letras: Campinas, 2001. p. 9-17.

ERICKSON, Frederick; SHULTZ, Jeffrey. O quando de um contexto: questões e métodos na análise da competência social. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. (Org.). Sociolinguística interacional: antropologia, linguística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: Age, 1998. p. 142-153.

GARCEZ, Pedro. A organização da fala-em-interação na sala de aula; controle social, reprodução do conhecimento, construção conjunta de conhecimento. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 4, n. 1, p. 66-80, jan./abr. 2006.

GOFFMAN, Erving. A situação negligenciada. In: RIBEIRO, B. T. e GARCEZ P. M. (orgs.). Sociolinguística interacional: antropologia, lingüística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: AGE EDITORA, 1998. p. 11-15.

GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. New York: Harper & Row, 1974.

GOFFMAN, Erving. The neglected situation. American Anthropologist, Washington, v. 66, n. 2, p. 133-136, Dec. 1964.

GOFFMAN, Erving. Interaction ritual: a study of face-to-face interaction. Chicago: Aldine, 1967.

GUMPERZ, J. Interactional sociolinguistics: a personal perspective. In: SCHIFFRIN, Deborah; TANNEN, Deborah; HAMILTON, Heidi.Handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell, 2001. p. 215-228.

GUMPERZ, John J. Convenções de contextualização. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. (Org.). Sociolinguística interacional: antropologia, linguística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: Age, 1998. p. 16-30.

GUMPERZ, John. Discourse strategies. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.

KLEIMAN, Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Revista Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, 2007.

KLEIMAN, Angela B. O processo de aculturação pela escrita: ensino de forma ou aprendizagem da função? In. KLEIMAN, Angela B.; SIGNORINI, Inês. O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artemed, 2000. p. 223-243.

KLEIMAN, Angela B. Oralidade letrada e competência comunicativa: implicações para a construção da escrita em sala de aula. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 23-38, 2002.

LAPLANE, Adriana Lia Friszman. Interação e o silêncio na sala de aula. Caderno Cedes, São Paulo, ano 20, n. 50, p. 55-69, abr. 2000.

LODER, Letícia L. O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. In. LODER, Letícia L.; JUNG, Neiva M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à análise da conversa etnometodológica. São Paulo: Mercado das Letras, 2008. p. 126- 161.

OLIVEIRA, Maria do Socorro. Variação cultural e ensino/aprendizagem de língua materna: os projetos de letramento em comunidade de aprendizagem. In: VOVIO, Claúdia; SITO, Luanda; GRANDE, Paula (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 141-161.

PHILIPS, Susan U. Algumas fontes de variabilidade cultural na ordenação da fala. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. (Org.). Sociolinguística interacional: antropologia, lingüística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: Age, 1998, p. 16-30.

RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. (Org.). Sociolinguística interacional: antropologia, linguística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: Age, 1998.

SCHULZ, Lia. A construção da participação na fala-em-interação de sala de aula: um estudo microetnográfico sobre a participação em uma escola municipal de Porto Alegre. 2007. 163 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

STREET, Brian. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge Universtity Press, 1984.

TINOCO, Glícia M. Azevedo de M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna. 2008. 240 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada)- Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

TINOCO, Glícia M. Azevedo de M. Usos sociais da escrita + projetos de letramento = ressifignificação do ensino de língua portuguesa. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (Org.). Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. São Paulo: Claraluz, 2009. p. 151 -174.

TURA, Maria de Lourdes. Escola, homogeneidade e diversidade cultural. In: GONÇALVES, Maria Alice Rezende (Org.). Educação e cultura: pensando em cidadania. Rio de Janeiro: Quartet, 1999. p. 87-111.

Published

2016-11-30

How to Cite

SANTOS, Juliana Dias dos; DORNELLES, Clara. “Teacher and students should interact more”: the construction of classroom interaction through a literacy project. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 225–258, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p225. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/21534. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.