What are you hungry for? The process of learning and teaching Spanish as a foreign language through Culture

Authors

  • Natália Araújo de Fonseca Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Denise de Andrade Santos Oliveira Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p49

Keywords:

Spanish language, Culture, Interdisciplinary

Abstract

This paper aims to reflect about how is important the Culture in the teaching and learning process of the Spanish as a foreign language through the dialogue among multiples languages, such as literature, music and masterpiece, once language and culture are inseparable (HYMES, 1972; DALPIAN, 1996; BROWN, 1994; DURÃO, 1999, 2002a, 2002b; FIORIN, 2005; DOURADO; POSHAR, 2010). It suggests an interdisciplinary project, between the Spanish and Art subjects, which purpose is instigate the students to become a citizen that can reflect about the cultural aspects of the foreign language and about their mother language.

Author Biographies

Natália Araújo de Fonseca, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master degree in Modern foreign languages at Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Denise de Andrade Santos Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master degree in Modern foreign languages at Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.

BENITO, Ana Belén García. La competencia intercultural y el papel del profesor de lenguas extranjeras. 2012. Disponível em:. Acesso em: 7 abr. 2014.

BROWN, Douglas H. Principles of language learning and teaching. 4. ed. New Jersey: Prentice Hall Regents, 1994.

BYRAM, Michael. Cultural studies in foreign language education. Clevedon: Multilingual Matters, 1989.

CALLEGARI, Marília Vasques; FERNÁNDEZ, Gretel Eres. Estratégias motivacionais para aulas de língua estrangeira. São Paulo: Ed. Nacional, 2010.

DALPIAN, Laurindo. A língua e o acesso à cultura. Signos, Lajeado, Ano 17, n. 22, p. 49-54, 1996.

DOURADO, Maura Regina; POSHAR, Heliane Andrade. A Cultura na educação linguística no mundo globalizado. In: SANTOS, Percília; ALVAREZ, Maria Luisa Ortíz. Língua e cultura no contexto de português língua estrangeira. São Paulo: Pontes, 2010. p. 33-52.

DURÃO, Adja Balbino de Amorim Barbieri. A importância da explicitação de matizes culturais particulares no ensino de língua estrangeira. Signum, Estudos da Linguagem, Londrina, v.2, p.139-154, 1999.

DURÃO, Adja Balbino de Amorim Barbieri. É preciso conhecer hábitos culturais para falar bem uma língua estrangeira?. Folha Nossa, Rolândia, 25 jul. 2002a. p. 6.

DURÃO, Adja Balbino de Amorim Barbieri. Língua e cultura: uma relação em espelho. Folha Nossa, Rolândia, ago. 2002b. p.6.

DURÃO, Adja Balbino de Amorim Barbieri; FERREIRA, Cláudia Cristina; PÉREZ, Pedro Benítez. ¿Por qué trabajar con la competencia sociocultural en la clase de E/LE? In: CONGRESO INTERNACIONAL DE ÁSELE, 7., 2006, Logroño. Anais… Cáceres: Instituto Cervantes, 2006.

FERREIRA, Cláudia Cristina; SANCHES, Geane Maria Marques Branco. La comunicación no verbal y el proceso de enseñanza/aprendizaje de español como lengua extranjera. In: SIMPOSIO DE DIDÁCTICA DE ESPAÑOL PARA EXTRANJEROS, 2., 2005, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Instituto Cervantes, 2005.

FIORIN, José Luiz. Há vínculos necessários entre língua. Pensamento e cultura? In: XAVIER, Antonio Carlos; CORTEZ, Susana (Org.). Conversas com linguístas: virtudes e controversias da lingüística. São Paulo: Parábola, 2005. p. 72-76.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HYMES,Dell. On communicative Competence. In: PRIDE, J.B.; HOLMES, J. (Org.). Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972. p. 269-285.

KRAMSCH, Claire. Language and Culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.

Published

2016-11-25

How to Cite

FONSECA, Natália Araújo de; OLIVEIRA, Denise de Andrade Santos. What are you hungry for? The process of learning and teaching Spanish as a foreign language through Culture. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 2, p. 49–65, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n2p49. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/17992. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos