Strategies for teaching Spanish as activity in public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p97

Keywords:

Teaching strategies, Spanish as a foreign language, Public schools

Abstract

Basic education schools in Brazil have shown no guarantee regarding the teaching - learning foreign language successfully. In this paper, we present the results of research conducted in 2006 in Joinville, Santa Catarina, Brazil, and its subsequent ramifications in terms of classroom practices. The goal of the research was to prove the thesis that successful learning is due to the characteristics and features of teaching practice as opposed to activity approach that language as Discipline. Emerge as outcomes considerations and suggestions of strategies of teaching as an activity to be used in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Roberto Sehnem, Universidade do Vale do Itajaí

PhD student in Education at Universidade do Vale do Itajaí.

José Marcelo Freitas de Luna, Universidade do Vale do Itajaí

Doctor Professor at the Universidade do Vale do Itajaí

References

AMADEU-SABINO, Marilei. O dizer e o fazer de um professor de língua estrangeira em curso de licenciatura: foco na abordagem declarada comunicativa. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campina, Campinas, 1994.

AYALA, Berenice Férez de. Um estudo sobre a prática pedagógica do professor de língua espanhola. 2004, 82 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2004.

BLOOM, Benjamin S. Taxonomia dos objetivos educacionais; domínio cognitivo. Por Benjamin S. Bloom, Marx D. Engelhart, Edward J. Furtst e outros. Trad de Flávia Maria Sant Ana. Porto Alegre, Globo, 1979.

BOHN, Hilário Inácio. Avaliação de materiais. In: BOHN, Hilário Inácio. Tópicos de lingüística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: UFSC, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Blogue mostra que aprender espanhol pode ser agradável. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18462: blogue-mostra-que-aprender-espanhol-pode-ser-agradavel&catid=222. Acessado em: 1 mar. 2013.

DEMO, Pedro. Educação Hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas S.A, 2009.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC – Livros Técnicos e Científicos, 1989.

JOVANOVIC, Aleksandar. Língua materna vs. Língua estrangeira: uma relação fundamental (porém menosprezada) no ensino/aprendizagem de línguas. Revista da Faculdade de Educação, v. 18, n.2, p. 174-184, jul./dez. 1992.

KELLY, Louis G. 25 Centuries of Language Teaching. Massachusetss: Newbury House Publisher, 1969.

LARSEN-FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986.

LUNA, José Marcelo Freitas de. O Ensino de Inglês como Disciplina e como Atividade: algumas considerações. Alcance, v. 2 n.1, p.51-58, 1995.

MAGER, Robert, Frank. A formulação de objetivos de ensino. Traduzido da segunda edição norte-americana por Cosete Ramos com a colaboração de Débora Karam Galarza. 4. ed. Porto Alegre: Globo, 1980.

NASCIMENTO, Jeane Lohse Gama do. O nível de aprendizagem de língua inglesa ao final do Ensino Médio. 2004, 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2004.

RIVERS, Wilga Marie. A metodologia do ensino de línguas estrangeiras. Trad. Hermínia S. Marchi. São Paulo: Pioneira, 1975.

Published

2013-09-03

How to Cite

SEHNEM, Paulo Roberto; FREITAS DE LUNA, José Marcelo. Strategies for teaching Spanish as activity in public schools. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 97–115, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p97. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14535. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos