Strategies for teaching Spanish as activity in public schools
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p97Keywords:
Teaching strategies, Spanish as a foreign language, Public schoolsAbstract
Basic education schools in Brazil have shown no guarantee regarding the teaching - learning foreign language successfully. In this paper, we present the results of research conducted in 2006 in Joinville, Santa Catarina, Brazil, and its subsequent ramifications in terms of classroom practices. The goal of the research was to prove the thesis that successful learning is due to the characteristics and features of teaching practice as opposed to activity approach that language as Discipline. Emerge as outcomes considerations and suggestions of strategies of teaching as an activity to be used in public schools.Downloads
References
AYALA, Berenice Férez de. Um estudo sobre a prática pedagógica do professor de língua espanhola. 2004, 82 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2004.
BLOOM, Benjamin S. Taxonomia dos objetivos educacionais; domínio cognitivo. Por Benjamin S. Bloom, Marx D. Engelhart, Edward J. Furtst e outros. Trad de Flávia Maria Sant Ana. Porto Alegre, Globo, 1979.
BOHN, Hilário Inácio. Avaliação de materiais. In: BOHN, Hilário Inácio. Tópicos de lingüística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: UFSC, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Blogue mostra que aprender espanhol pode ser agradável. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18462: blogue-mostra-que-aprender-espanhol-pode-ser-agradavel&catid=222. Acessado em: 1 mar. 2013.
DEMO, Pedro. Educação Hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas S.A, 2009.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC – Livros Técnicos e Científicos, 1989.
JOVANOVIC, Aleksandar. Língua materna vs. Língua estrangeira: uma relação fundamental (porém menosprezada) no ensino/aprendizagem de línguas. Revista da Faculdade de Educação, v. 18, n.2, p. 174-184, jul./dez. 1992.
KELLY, Louis G. 25 Centuries of Language Teaching. Massachusetss: Newbury House Publisher, 1969.
LARSEN-FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986.
LUNA, José Marcelo Freitas de. O Ensino de Inglês como Disciplina e como Atividade: algumas considerações. Alcance, v. 2 n.1, p.51-58, 1995.
MAGER, Robert, Frank. A formulação de objetivos de ensino. Traduzido da segunda edição norte-americana por Cosete Ramos com a colaboração de Débora Karam Galarza. 4. ed. Porto Alegre: Globo, 1980.
NASCIMENTO, Jeane Lohse Gama do. O nível de aprendizagem de língua inglesa ao final do Ensino Médio. 2004, 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2004.
RIVERS, Wilga Marie. A metodologia do ensino de línguas estrangeiras. Trad. Hermínia S. Marchi. São Paulo: Pioneira, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.