Representations of teacher’s social role in developing teachers’ academic texts: a study based on corpora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p36

Keywords:

Representation, Pre-service teacher, Holistic Activity Theory

Abstract

This work has the aim to analyze the representations about the professional teacher in academic texts of Arts, written by teachers in development. For this, it was based in authors such as Richter (2006, 2008, 2011), Guareschi and Jovchelovitch (1995), Ticks (2005), Grigoleto (2005), Celani e Magalhães (2002), among others. The theoretical contents, of this study, present concepts of social representations and focus on the presence of deontic modality in the teachers’ texts enlightened by the methodological resources of Corpus Linguistics. It was started by the arrangement of the database with 381 files of Arts academic texts (final papers and monographs of lato sensu) it was selected the node teacher followed by the deontic verbs must and can. Then, it was applied the computing resources of the software WordSmith Tools 6.0 for the constitution of the wordlist and concord lines. From the concord lines it was selected the excerpts that would be analyzed. The results focused a discourse based on rules, directed to the teacher´s praxis, besides demonstrating a professional searching pedagogical strategies suitable to the concepts acquired in the university which enable the acquisition, the learning, the linguistic knowledge for the development of reading and writing skills of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Callegaro Corrêa Kader, Universidade Federal de Santa Maria

PhD student in Linguistic Studies at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Marcos Gustavo Richter, the Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Communication and Semiotics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Post-doctorate in Corpus Linguistics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at the the Universidade Federal de Santa Maria -RS.

References

BERBER SARDINHA, Tony. A análise multidimensional. In: Delta. São Paulo: EDUC, 2000. v.16. n.1. p. 99-127.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

CASTRO, Solange Ricardo. Representações de alunos de inglês de um curso de letras. The ESPecialist, v. 25, N. Esp., p.39-57, 2004.

CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de línguas estrangeiras – ocupação ou profissão. In: LEFFA, Vilson (Org.). O professor de línguas estrangeiras – construíndo a profissão. Pelotas: Educat, 2001. p. 21-40.

CELANI, Maria Antonieta Alba; MAGALHÃES, Maria Célia. Representações de professores de inglês como língua estrangeira sobre suas identidades profissionais: uma proposta de reconstrução. In: MOITA LOPES, Luis Paulo; BASTOS, Liliana Cabral (Org.). Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002, p.319-37.

ELLIS, Rod. La adquisición de segunda lenguas em um contexto de enseñanza: análisis de lãs investigaciones existentes. Auckland Uniservices Limited, 2002.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discouse: textual analysis for social research. London/New York: Routledge, 2003.

GRIGOLETTO, Marisa. Ideologia e processos identitários: o simbólico em questão. In: FREIRE, Maximina; VIEIRA ABRAÃO, Maria Helena; BARCELOS, Ana Maria Ferreira (Org.). Linguística aplicada e contemporaneidade. São Paulo: Pontes Editores, 2005. p. 53-63.

GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra. (orgs). Textos em Representações Sociais. Petrópolis: Vozes, 1995.

HALL, Stuart. Notes on deconstructing the popular. In: People's History and Socialist Theory. London: Routledge, 1981.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p.103-133.

LUHMANN, Nicklas. Sociologia do direito II. Rio de Janeiro: Edições tempo brasileiro, 1985.

MORENO, Jakob. Levy. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1993.

MOTTA, Vaima Alves. Noticing e consciousness-raising na aquisição da escrita em língua materna. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.

MOTTA, Vaima Alves; ALBUQUERQUE, Rosaura (Org.) Linguagem e interação: o ensino em pauta. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011. 224p.

RICHTER, Marcos Gustavo; GARCIA, Jaci Rene Costa. A profissionalização do professor: condição necessária para uma prática respeitável. In: Linguagens & Cidadania, Ano 8 Nº1, 2006. Disponível em: WWW.ufsm.br/linguagem_e_cidadania

RICHTER, Marcos Gustavo; GARCIA, Jaci Rene Costa. Aquisição, representação e atividade. Santa Maria: Cogitare, 2008.

RICHTER, Marcos Gustavo; GARCIA, Jaci Rene Costa. Profissionalização docente segundo a teoria holística da atividade: estudo empregando software de mapeamento semântico. In: ALBUQUERQUE, ROSAURA; MOTTA, Vaima Alves. (Org.) Linguagem e interação: o ensino em pauta. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011. 224p.

TICKS, Luciane Kirchhof. A identificação desvelada na análise do discurso de professores em formação inicial. Linguagens & Cidadania, n. 13, jan./jul 2005. Disponível em: www.ufsm.br/linguagem_e_cidadania

VEREZA, Solange Coelho. Quem fala por mim? identidade na produção discursiva em língua estrangeira. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L.C. (Org.). Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas: Mercado de Letras, 2002. p. 351-361.

Published

2013-09-03

How to Cite

KADER, Carla Callegaro Corrêa; RICHTER, Marcos Gustavo. Representations of teacher’s social role in developing teachers’ academic texts: a study based on corpora. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 36–52, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p36. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14369. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.