The foreign language textbook: an evaluation proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p231

Keywords:

Foreign language Textbook, National Pedagogical Guidelines, Criteria for choosing Textbooks

Abstract

Foreign language teachers lack criteria when the time comes for them to choose the book to use in their classrooms. Thus, this paper tries to offer these teachers a series of guidelines based on the “National Curriculum Guidelines – Foreign Languages - Grades 5 through 8”. This proposal, divided into five cards composed of several guiding questions, was then created with the intention of making the concepts related to that document less abstract than they are in those Guidelines. The study suggests that foreign language professionals should not use this proposal as a recipe, but as an object for reflection while choosing the materials to be used in their classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Gewehr Borella, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Letters from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Instituto de Letras.

Daniela Norci Schroeder, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in synchronic, diachronic and applied linguistics from Università degli Studi Roma Tre, in Rome. Professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

BOHN, Hilário. et al. Tópicos de linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: UFSC, 1988.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira, Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROWN, Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. Prentice-Hall: Inc, 1994.

CLARK, Herbert. O uso da linguagem. Cadernos de Tradução, Porto Alegre, UFRGS, n. 9, p.1-72, 2000.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Descobrindo novas formas de leitura e escrita. In: ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. São Paulo: Mercado de letras, 2001.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras,1996. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade).

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. História do material didático. In: DIAS, Reinildes; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (Org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. P.17-56.

PEREIRA, Claudia Flores. As representações socioculturais e sociolinguísticas dos personagens de duas séries didáticas de inglês. Rio grande do Sul: Dissertação (Mestrado) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2004.

POMPÍLIO, Berenice. et al. Os PCNs: uma experiência de formação de professores do ensino fundamental. In: ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. São Paulo: Mercado de letras, 2000.

RICHARDS, Jack. Beyond Training: Perspectives on Language Teacher Education. Cambridge: University Press, 1998.

XAVIER, Rosely Perez; URIO, Everlaine Daluz Weber. O professor de inglês e o livro didático: que relação é essa? Trabalhos em Linguística Aplicada – Revista do Instituto de Linguagem da Unicamp, Campinas, 45(1), p. 29-54, jan./jun.2006.

Published

2013-09-09

How to Cite

BORELLA, Sabrina Gewehr; SCHROEDER, Daniela Norci. The foreign language textbook: an evaluation proposal. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 231–256, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p231. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14283. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos