What blogs say about foreign language teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p73Keywords:
Interaction, Socio-discursive interactionism, English language, teacher developmentAbstract
This study analyses some 3rd Year English Language Teaching undergraduate students’ responses to the question posted on the blog created by the English Language Professor. The students’ texts bring opinions and suggestions to new students who wish to become English Language teachers in the Brazilian working context. The blog was created to encourage ‘the interactive record of daily activities in the web’ (XAVIER, 2005), keep extra-class virtual contact among teachers and students and become a place where students could report their experiences during the teaching apprenticeship period. The analysis of the students’ texts followed the Sociodiscursive Interactionism guidelines (BRONCKART, 1999) and reveals the prospective teachers’ representations about learning a foreign language in an undergraduate teaching course and being able to teach such language in different contexts in the Brazilian working context.Downloads
References
BARCELOS, A. M. F. Crenças no processo de ensino e aprendizagem de línguas e na formação do professor: métodos e instrumentos de investigação. In: ENCONTRO DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS DE LÍNGUA INGLESA, 18., 2005, Fortaleza-Ce. Minicurso apresentado no XVIII ENPULI – Language and Media.
BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, J. P. Restrições e liberdades textuais, inserção social e cidadania. Conferência inaugural do XIV INPLA (Intercâmbio de Pesquisa em Lingüística Aplicada), PUC-São Paulo, 2004.
CELANI, M. A. A.; MAGALHÃES, M. C. C. Representações de professores de inglês como língua estrangeira sobre suas identidades profissionais: Uma proposta de reconstrução. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C. (Orgs.). Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2002.
CRISTÓVÃO, V. L. L.; Nascimento, E. L. Gêneros textuais e ensino: Contribuições do Interacionismo Sócio-discursivo. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.) Gêneros textuais: Reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, Pr.: Kaygangue, 2005. p. 35-59.
FREIRE, M. M.; LESSA, A. B. C. Professores de inglês da rede pública: suas representações, seus repertórios e nossas interpretações. In: BÁRBARA, L.; RAMOS, R. DE C. G. (Orgs.) Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. Coleção As Faces da Lingüística Aplicada, p.167-194.
GIMENEZ, T. et al. Crenças de licenciados em letras sobre o ensino de inglês. In: LEFFA, V.J. (Comp.) TELA (Textos em Lingüística Aplicada). Pelotas: Educat, 2000. CD-ROM
KOMESU, F. C. Blogs e as práticas de escrita sobre si na internet. In: MARCUSCHI, L. A .; XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais – novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004, p. 110-119.
MACHADO, A . R. A perspectiva interacionista sócio-discursiva de Bronckart. In: BONINI, A .; MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros sob diversas perspectivas. (no prelo)
MARCUSCHI, L. A . Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A .; XAVIER, A . C. (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais – novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004. p.13-67.
PAIVA, V. L. M. O. A WWW e o ensino de inglês. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v.1, n. 1, p. 93-116, 2001.
QUEIROZ, E. S. C. Educação à distância: uma investigação sobre possíveis contribuições para a educação continuada de professores de língua estrangeira (Inglês). Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 4, n.2, p.12-44- 2004.
ROSSI, E. C. S. A construção do conhecimento e da identidade do professor de inglês. 2004. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2004.
XAVIER, A . C. Letramento digital e ensino de língua. Estudos Avançados. Letramento Digital e Ensino de Línguas. Universidade Estadual de Londrina, Programa de Doutorado em Estudos da Linguagem, 9 de abril de 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.