Theoretical perspectives in the teacher education process: from technical rationality to the contributions of socio-discursive interactionism

Authors

  • Álisson Néri Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p63

Keywords:

Teacher education, Socio-discursive interactionism

Abstract

This work aims at presenting a brief description of some theoretical perspectives adopted in teacher education processes and reflects upon the existing relationship between these processes and the theoretical-methodological framework of the Socio-discursive Interactionism (Interacionismo Sociodiscursivo - ISD) according to the principles put forward by the Geneva group (BRONCKART, 1993, 1997; DOLZ and SCHNEUWLY, 1998), as well as by researchers in Brazil (MAGALHÃES, 2004; MACHADO, 2002; LIBERALI, 2004), whose studies have been highly important for reflections on issues related to education, teacher education, among others. In order to verify such implications, we resorted to the above authors and to several others read during the discipline Análise do Discurso na Formação de Professores, offered by Post-graduation Program in Language Studies of the State University of Londrina, taught by Professor Dr. Vera Lúcia Lopes Cristóvão. The studies presented are basically theoretical and constitute part of a proposal to work with teacher education focusing on teachers involved with primary school teaching in a city located in the North of the State of Paraná. We hold the belief that such studies allow the reflection upon teacher education from the perspective of the theoretical-methodological construct – the ISD – shared and widened by a great number of researchers in the Language Studies field.

Author Biography

Álisson Néri, Universidade Estadual de Londrina

Student at Universidade Estadual de Londrina

References

APPLE, M. Ensino e trabalho feminino: uma análise comparativa da história e ideologia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 64, p. 14-23, 1988.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais no método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.

BOLÍVAR, A. Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru: EDUSC, 2002.

BRONCKART, J. P. Aspects génériques, typiques et singuliers de l’organization textuelle: des actions aux discours. Texto apresentado no Colóquio: “Texte et Compréhension”. Madrid, 1993.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo socio-discursivo. São Paulo, EDUC, 1999.

BRUSCHINI, C.; AMADO, T. Estudos sobre mulher e educação: algumas questões sobre o magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.64, p.4-13, 1988.

DEWEY, J. Como pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Pour un enseignement de l’oral. Initiation aux genres formels à l’école. Paris: ESF Editeur, 1998.

FAZENDA, I. C. A. (org.) Didática e interdisciplinaridade. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2003.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999. FREIRE, P. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. et all. O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GARRIDO, E.; MOURA, M. l. ;PIMENTA, S. G. Pesquisa colaborativa na escola: uma maneira de facilitar o desenvolvimento profissional dos professores. In: MARIN, A. J. (org). Formação Continuada. Campinas: Papirus, 2000.

GIROUX, H. A. Paulo Freire e a Política do Pós-Colonialismo. Pátio, v. 1,, n.2, p. 15-19, Ago./Out. 1997.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, Artmed, 1997.

GÓMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

GOODSON, I. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

MACHADO, A. R. Análises discursivas: o trabalho planificado e o trabalho real na formação de professores. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL SOBRE ANÁLISE DO DISCURSO: DISCURSO, AÇÃO E SOCIEDADE, 2., 2002, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2002.

MAGALHÃES, M. C. C.; LIBERALI, F. C. O interacionismo Sociodiscursivo em pesquisas com formação de educadores. Calidoscópio, v. 2, n. 2, p. 105- 111, jul/dez. 2004.

MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer: A coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

PERRENOUD, P. et al. (org.) Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? 2. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, I. C. A. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2003.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1991.

SEVERINO, A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. C. A. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 8ª ed. São Paulo: Papirus, 2003.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

ZEICHNER, K. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1991.

Published

2006-01-01

How to Cite

NÉRI, Álisson. Theoretical perspectives in the teacher education process: from technical rationality to the contributions of socio-discursive interactionism. Entretextos, Londrina, v. 6, n. 1, p. 63–72, 2006. DOI: 10.5433/1519-5392.2006v6n1p63. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14089. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos