The importance of developing a critical pedagogy in initial teacher education

Authors

  • Luciane Nigro Charlariello Faculdades Integradas Renascença (UNIESP)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p44

Keywords:

Language teachers pre-service education, Critical pedagogy, Theory and practice

Abstract

This article aims to discuss the pre-service education of mother and foreign language teachers from a critical-reflective perspective. I believe it is in line with the Language and Educational research field once it investigates issues related to the language classroom in a discursive way which involves a socio-historical and cultural perspective.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luciane Nigro Charlariello, Faculdades Integradas Renascença (UNIESP)

Master's degree from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at Faculdades Integradas Renascença (UNIESP)

References

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1996.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GIROUX, H. Pedagogia Radical. São Paulo: Cortez, 1983.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

KINCHELOE, J. L. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993/1997.

MCLAREN, P. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Porto Alegre: Artmed, 1997.

RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

SMYTH, J. The teachers Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal, v. 29, n. 2, p. 267-300, 1992.

Published

2006-01-01

How to Cite

CHARLARIELLO, L. N. The importance of developing a critical pedagogy in initial teacher education. Entretextos, Londrina, v. 6, n. 1, p. 44–48, 2006. DOI: 10.5433/1519-5392.2006v6n1p44. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14086. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigos