Text linguistics in foreign language teaching: building senses and developing social skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2012v12n2p205

Keywords:

Foreign Language, Texts, Sense

Abstract

This study proceeds from action research in classrooms, with the main objective of applying tools acquired through Text Linguistics (TL) in the teachinglearning of foreign language (FL). After the application of TL as a work tool in the classroom, the results confirmed the hypotheses and the conclusion pointed out to the important changes in this process by having the text as the central object. In other words, to give priority, in the learning environment, to the activities of reading and text production led the student to reflect on the functioning of language in different situations of verbal interaction, inducing him to use all the resources that language offers to the achievement of their bids, with sense and appropriateness of texts for each situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Klondy Lúcia de Oliveira Agra, Faculdade Interamericana de Porto Velho - UNIRON

Master's degree in Linguistics from the Universidade Federal de Rondônia. Full Professor of English Language and Business Communication at the Faculdade Interamericana de Porto Velho - UNIRON.

References

BAKHTIN, Mikhail. The dialogic imagination. Austin: University of Texas Press, 1981.

BAKHTIN, Mikhail. Problems of Dostoevsky's poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.

BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BASSNETT, Susan; TRIVEDI, Harish. Post colonial translation: theory and practice. London and New York: Routledge, 1999.

BASSNETT, Susan; TRIVEDI, Harish.Translations Studies. Londres e Nova Iorque: Routledge, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental — língua estrangeira. Brasília; MEC/SEF, 1998.

FREGE, G. Sobre sentido e a referencia. In: FREGE, G. Lógica e Filosofia da Linguagem. Trad. Paulo Alcoforado. São Paulo: Cultrix/USP, 1978, p. 59-86.

KOCH, Ingedore G. V. Introdução à Lingüística Textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, Ingedore G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, Ingedore G. V. O texto e a construção dos sentidos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1998.

KOCH, Ingedore G. V. Linguística Textual: quo vadis? D.E.L.T.A., São Paulo, n. 17, ed. especial, p. 11-23, 2001.

KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

KOCH, Ingedore G. V.; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 15 ed. São Paulo: Contexto, 2003.

LIMA, Márcio Antônio Cardoso; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Pesquisa-Ação: possibilidade para a prática problematizadora com o ensino. Diálogo Educ., Curitiba, v 6, n.19, p. 51-63, set./dez. 2006.

MARCUSHI, Luiz A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARCUSHI, Luiz A. Lingüística de texto: o que é e como se faz. Recife. Universidade Federal de Pernambuco. Série Debates 1, 1983.

RACCAH, Pierre Yves. La Semantica de los pontos de vista: Hacia una teoria científica y empírica de la construccion del sentido. Letras de hoje, Porto Alegre, n. 129, pp. 45-72. 2002.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 14ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2005.

WITHERSPOON, G. Language and Art, In the Navajo University. Ann Arbor: University Michigan Press, 1997.

WITHERSPOON, G. Language in culture and culture in language. International Journal of American Linguistics, v.46, n. 1, 1980.

Published

2013-04-09

How to Cite

AGRA, Klondy Lúcia de Oliveira. Text linguistics in foreign language teaching: building senses and developing social skills. Entretextos, Londrina, v. 12, n. 2, p. 205–219, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2012v12n2p205. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/12637. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos