Text linguistics in foreign language teaching: building senses and developing social skills
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2012v12n2p205Keywords:
Foreign Language, Texts, SenseAbstract
This study proceeds from action research in classrooms, with the main objective of applying tools acquired through Text Linguistics (TL) in the teachinglearning of foreign language (FL). After the application of TL as a work tool in the classroom, the results confirmed the hypotheses and the conclusion pointed out to the important changes in this process by having the text as the central object. In other words, to give priority, in the learning environment, to the activities of reading and text production led the student to reflect on the functioning of language in different situations of verbal interaction, inducing him to use all the resources that language offers to the achievement of their bids, with sense and appropriateness of texts for each situation.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Problems of Dostoevsky's poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.
BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.
BASSNETT, Susan; TRIVEDI, Harish. Post colonial translation: theory and practice. London and New York: Routledge, 1999.
BASSNETT, Susan; TRIVEDI, Harish.Translations Studies. Londres e Nova Iorque: Routledge, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental — língua estrangeira. Brasília; MEC/SEF, 1998.
FREGE, G. Sobre sentido e a referencia. In: FREGE, G. Lógica e Filosofia da Linguagem. Trad. Paulo Alcoforado. São Paulo: Cultrix/USP, 1978, p. 59-86.
KOCH, Ingedore G. V. Introdução à Lingüística Textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
KOCH, Ingedore G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.
KOCH, Ingedore G. V. O texto e a construção dos sentidos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1998.
KOCH, Ingedore G. V. Linguística Textual: quo vadis? D.E.L.T.A., São Paulo, n. 17, ed. especial, p. 11-23, 2001.
KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
KOCH, Ingedore G. V.; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 15 ed. São Paulo: Contexto, 2003.
LIMA, Márcio Antônio Cardoso; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Pesquisa-Ação: possibilidade para a prática problematizadora com o ensino. Diálogo Educ., Curitiba, v 6, n.19, p. 51-63, set./dez. 2006.
MARCUSHI, Luiz A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSHI, Luiz A. Lingüística de texto: o que é e como se faz. Recife. Universidade Federal de Pernambuco. Série Debates 1, 1983.
RACCAH, Pierre Yves. La Semantica de los pontos de vista: Hacia una teoria científica y empírica de la construccion del sentido. Letras de hoje, Porto Alegre, n. 129, pp. 45-72. 2002.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 14ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
WITHERSPOON, G. Language and Art, In the Navajo University. Ann Arbor: University Michigan Press, 1997.
WITHERSPOON, G. Language in culture and culture in language. International Journal of American Linguistics, v.46, n. 1, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.