The language of the act as a speech in the workplace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2012v12n1p66

Keywords:

Representation, Work, ISD

Abstract

This paper, which is based on the perspective of the ISD - sociodiscursive interactionism, we analyze the representations of an individual when placed in institutional spaces of work. Our corpus is made up of the transcript of recorded conversations during interactions between a seller of veterinary products and eight of its customers, and from it, it looks at the representations of the agent-producer on your work, why these representations and how they intervene and assist in the composition of his act. The analysis begin by identifying the representations of the social world and subjective effectively mobilized by it, describing how they manifest representations of the conditions of production of texts; are also presented from the textual aspects proposed by Bronckart (2003), the organization internal texts of the corpus, and are presented other considerations relevant to the analysis of the corpus, aiming to clarify the role of language as an instrument of expression of the various processes that constitute the action in the workplace, based on the theory proposed by Jean -Paul Bronckart and what was seized during the discussions favored by discipline "Gêneros do discurso: uma perspective para o ensino de línguas." It is concludec, among other things, that the representations of this work on the effect you hope to achieve on their customers reflect the collective action, rather than the constitution of their individual representations, which coincides and fits into the theory we have a basis.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eliane Vitorino de Moura Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Language Studies at UEL

References

ALVES, Ieda Maria. O emprego da metalinguagem em diálogos jornalísticos. In: PRETI, Dino (Org). Diálogos na fala e na escrita. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2005.

BAKHTIN, Mikail. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística em sala de aula. 6.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo São Paulo: EDUC, 2003.

BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

CUNHA, Dóris de Arruda Carneiro. O funcionamento dialógico em notícias e artigos de opinião. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs). Gêneros textuais e ensino. 5.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

HABERMAS, Juergen. Teoria de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Humanitas, 1999

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. A inter-ação pela linguagem. 10.ed. São Paulo: Contexto, 2007.

LOUSADA, Eliane Gouvêa. Elaboração de material didático par ao ensino de francês. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (orgs). Gêneros textuais e ensino. 5.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

MACHADO et al. Relação entre linguagem e trabalho educacional: novas pespectivas e métodos no quadro do interacionismo sócio-discursivo. In: TARDELLI-ABREU, L.S.; CRISTOVÃO, V. L. L. Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1986.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. O tratamento da oralidade no ensino de língua. Recife: UFPe, 1993.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: o que são e como se constituem. Recife: UFPe, 2002.

NASCIMENTO, Elvira Lopes. Gêneros escolares: das práticas de linguagem aos processos de desenvolvimento humano. In: FERNANDES, L. C. (org) Interação: práticas de linguagem. Londrina: EDUEL, 2009.

NASCIMENTO, Elvira Lopes.; SAITO, Claudia Lopes Nascimento. Texto, gênero e discurso. In: SANTOS, A. R.; RITTER, L. C. B. (Orgs.) O trabalho com a escrita no ensino fundamental. Maringá: EDUEM, 2005.

PINTO, Abuêndia Padilha. Gênero discursivo e ensino de língua inglesa. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (orgs). Gêneros textuais e ensino. 5.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

PRETI, Dino (Org). Diálogos na fala e na escrita. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2005.

SILVA, Luiz Antonio da. O diálogo professor/aluno na aula expositiva. In: PRETI, D. (org). Diálogos na fala e na escrita. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2005.

VYGOTSKY. Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2012-10-31

How to Cite

OLIVEIRA, E. V. de M. The language of the act as a speech in the workplace. Entretextos, Londrina, v. 12, n. 1, p. 66–94, 2012. DOI: 10.5433/1519-5392.2012v12n1p66. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/11270. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)