Teaching languages via genres: possible theoretical and methodological approaches
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p368Keywords:
Language Teaching, Teaching Genre, Sociodiscursive Interactionism, Critical Discourse AnalysisAbstract
Currently, working with genres has been shown as a great tool for the development of language in its relation to the discursive practices socially, culturally and historically situated. Thus, the appropriation of genres means to teach language taking into account the context in which it is inserted. This paper aims to present the Socio-Discursive Interactionism (ISD) and Critical Discourse Analysis (CDA) as two possible approaches for teaching by means of genres, tracing their similarities and differences. Theoretical work developed by Bronckart (2009, 2010), Schneuwly (2004), Machado (2005), Christopher et al (2010) and Lousada (2012) is evoked in order to treat the genre through the prism of the ISD. From the perspective of ACD, this work calls for the theoretical literature as Fairclough (1992), Meurer (2005) and Motta-Roth (2008a, 2008b). In light of these, this work elucidates history, the theoretical and methodological proposal of the approaches discussed, and finally raise their relevance for the language teaching area.Downloads
References
BAKHTIN, M. Gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 261-306.
BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1997.
BRONCKART, J.-P. Gêneros de textos, tipos de discurso e sequências. Revista Letras, nº 40, v. 20, p.163-176, 2010.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2009.
BRONCKART, J.-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Trad. Anna Rachel Machado; Maria Lucia Meirelles Matêncio. Campinas, Mercado de letras, 2008.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Trad. Anna Rachel Machado; Maria Lucia Meirelles Matêncio. Campinas, Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J.-P.; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: EDUEL, 2004. p. 131-163.
CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Trad. Adail Sobral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
CLOT, Y.; FAÏTA, D. Genres et styles em analyse du travail: concepts et méthodes. Travailler, Revigny-sur-Ornain, n. 4, p. 7-42, 2000.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Sequências Didáticas para o ensino de linguas. In: DIAS, R.; CRISTÓVÃO, V.L.L. (Org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 305-344.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Modelos didáticos de gêneros: uma abordagem para o ensino de língua estrangeira. Londrina: UEL, 2007.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; STUTZ, L. Sequências Didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 e no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, P. T. C.; ARAÚJO, J. C.; NICOLAIDES, C. S.; SILVA, K. A. (Org.). Linguística Aplicada e Sociedade: ensino e aprendizagem de línguas no contexto brasileiro. Campinas: Pontes Editores, 2011. v. 1, p. 17-40.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes et al. Uma proposta de planejamento de ensino de língua inglesa em torno de gêneros textuais. Revista Letras, n. 40, v.20, p. 191-215, 2010.
DOLZ, J.; NOVERRRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY. Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (Francófona). In: ROJO, Roxane; CORDEIRO, G.S. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
FAIRCLOUGH, Norman. Language and power. London: Longman,1989. FAÏTA, D. Gêneros de discurso, gêneros de atividade, análise da atividade do professor. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: EDUEL, 2004. p. 55-80.
LOUSADA, E. G. Gêneros textuais e perspectiva acional no ensino do francês como língua estrangeira: prescrições e instrumentos para o agir de alunos e professores. In: DIAS, Reinildes; PÉRET DELL'ISOLA, Regina Lúcia (Org.). Gêneros textuais: teoria e prática de esnino em LE. Campinas: Mercado de Letras, 2012. v. 1, p. 99-123.
MACHADO, A. R. A perspectiva interacionista sócio-discursiva de Bronckart. In: MEURER, J.L., BONINI, A., MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos , debates . São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 237- 259.
MACHADO, A. R.Para re-pensar o ensino de gêneros. Calidoscópio Revista de Linguística Aplicada, São Leopoldo, v. 2, n. 1, p. 17-28, 2004.
MACHADO, A. R.; CRISTOVÃO, V.L.L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. In: ABREU-TARDELLI, L.S: CRISTOVÃO, V.L.L (Org.) Linguagem e educação: o ensino e a aprendizagem de gêneros textuais. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 123-151.
MACHADO, A. R.; BRONCKART, Jean-Paul. (Re-)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTERLAEL. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia; ABREU-TARDELLI, Lília S. (Org.) Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado das Letras, 2009, p. 31-77.
MACHADO, A. R.; GUIMARÃES, A. M. M. O interacionismo sociodiscursivo no Brasil. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; ABREU-TARDELLI, L. S. (Org.). Linguagem e educação: o ensino e a aprendizagem de gêneros textuais. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 17-42.
MEURER, J.L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, J.L., BONINI, A., MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos , debates . São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 81- 106.
MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. In: D.E.L.T.A., 24:2, 2008a, 341-383.
MOTTA-ROTH, D. Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítca de gênero. In: MOTTA-ROTH, D; CABAÑAS, T.; HENDGES, G. B. (org.) Análise de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas. Santa Maria: PPGL – editores, 2008b. p. 243-271.
SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 3-34.
SCHNEUWLY. B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (Trad. e org.) Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.21-39.
SCHNEUWLY. B.; DOLZ, J. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
VAN DIJK, T. Prejudice in discourse: an analysis of ethnic prejudice in cognition and conversation. Amsterdam: Benjamins, 1984.
WODAK, R. Do que trata a ACD– um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. In: Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 4, n.esp, p. 223-243, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.