Decolonial (Self-)Critique Literacies in the English Classroom Through the Poetry of Carolina Maria de Jesus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n2p43-63

Keywords:

Decolonial (self-)critique literacies, English teaching, Meaning-making

Abstract

This article has two objectives: 1) to present the application of a critical-decolonial lesson on racism, in which I use the poem "Humanidade" by Carolina Maria de Jesus (1996) to address the proposed theme, in a second-year class of the Technical High School at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul (IFMS); 2) to analyze how the students constructed meanings during the discussions in light of critical-decolonial theories. The present study was based on the theoretical conceptions of critical literacies found in Cervetti, Pardales e Damico (2001), Duboc (2016), Souza (2011, 2023), Monte Mór (2019), Freire (2023a, 2023b), Ferraz (2012, 2014) and the reflections on decoloniality are grounded in the studies of Maldonado-Torres (2007, 2016), Mignolo and Walsh (2018), Quijano (2000). The corpora include the audio recording of the class, the poem, and the critical questions raised during the discussion. The research employed a qualitative, autoethnography/self-critique reflexive (Takaki, 2020). The analysis of the dialogues revealed that the students developed a critical stance on social issues, presenting a decolonial attitude (Maldonado-Torres, 2007). However, the debates did not advance to actions that would alter mechanisms of invisibility (Maldonado-Torres, 2007), indicating the need for continuous efforts in both basic and higher education to encourage students to critically reflect on the discourses that shape us as stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noemi Lopes da Silva, Federal University of Mato Grosso do Sul

PhD student in language studies. Municipal Secretary of Education of Campo Grande/MS.

Rosivaldo Gomes, Federal University of Amapá

PhD in Applied Linguistics . PhD in Applied Linguistics (UNICAMP/IEL). Professor in the Department of Letters and Arts at the Federal University of Amapá and in the Graduate Program in Language Studies (PPGEL/UFMS).

References

BACCHUS, R. Humanity by afro-brazilian writer & poet Carolina Maria de Jesus. Three Words One Vision, 4 Nov. 2018. Disponível em: https://rosalienebacchus.blog/2018/11/04/humanity-by-afro-brazilian-writer-poet-carolina-maria-de-jesus/. Acesso em: 20 ago. 2022.

CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives, and educational goals of critical reading and critical. Boston: Boston University, 2001. Disponível em: http://www.readingonline literacy.org/articles/cervetti/. Acesso em: 5 Oct. 2015.

DUBOC, A. P. M. A avaliação da aprendizagem de línguas e o letramento crítico: uma proposta. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. São Paulo: Pontes Editores, 2016. p. 57-80.

FERRAZ, D. D. M. Letramento visual: a leitura de imagens das aulas de inglês. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.

FERRAZ, D. D. M. Letramento visual: as imagens e as aulas de inglês. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R, F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes Editores, 2014. p. 255-270.

FERRAZ, D. D. M. Visual literacy: the interpretation of images in english class. In: FERRAZ, D. D. M.; MIZAN, S.; SILVA, A. C. (org.). Letramentos visuais: a festa da democracia. São Paulo: Pimenta Cultural, 2024. p. 79-93.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 77. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023a

GOMES, R. Por uma educação linguística ampliada, crítica, cidadã e decolonial na formação de professores e no ensino de língua portuguesa. Letras Escreve, Macapá, v. 13, n. 3. p. 23-37, 2021.

JESUS, C. M. Humanidade. In: LEVINE, R. M.; MEIHY, J. C. S. B. (org.). Meu estranho diário, de Carolina Maria de Jesus. São Paulo: Xamã, 1996.

JESUS, C. M. Humanidade. Tudo é Poema, 26 jun. 2019. Disponível em: https://www.tudoepoema.com.br/carolina-maria-de-jesus-humanidade/. Acesso em: out. 2022.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004.

LEVINE, R. M.; MEIHY, J. C. S. B. (org.). Meu estranho diário, de Carolina Maria de Jesus. São Paulo: Xamã, 1996.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto Pensar, 2007. p. 127-167.

MALDONADO-TORRES, N. Transdisciplinaridade e decolonialidade. Sociedade e Estado, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 75-97, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100005.

MIGNOLO, W.; WALSH, C. Introduction. In: MIGNOLO, W.; WALSH, C. (ed.). On decoloniality: concepts, analytics, práxis. Durham: Duke University Press, 2018. p. 1-12.

MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: JORDÃO, C. M. (org.). Letramentos em prática: na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 315-333.

OLIVEIRA, E.; BLEINROT, M. L. M.; SILVA,Y. M.; AMORIM, R. C.; SANTOS JÚNIOR, J. C.; MELO, W. C. Rastros e restos de Carolina Maria de Jesus. Polis e Psique, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 137-157, out. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2238-152X.100696. Acesso em: out. 2022.

QUIJANO, A. Coloniality of power, eurocentrism, and Latin America. Nepantla, Thousand Oaks, v. 15, n. 2, p. 533-580, June 2000. DOI: https://doi.org/10.1177/0268580900015002005.

SOUZA, L. M. T. M. Decolonial: ser, estar ou fazer?. In: BRAHIM, A. C. S. D. M.; BEATO-CANATO, A. P. M.; JORDÃO, C. M.; MONTEIRO, D. R. (org.). Decolonialidade e linguística aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2023. p. 165-182.

SOUZA, L. M. T. M. Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significado. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 128-140.

TAKAKI, N. H. Por uma autoetnografia/autocrítica reflexiva. Interletras, Dourados, v. 8, n. 31, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.29327/214648.8.31-17.

WALSH, C. The decolonial for: resurgences, shifts, and movements. In: MIGNOLO, W.; WALSH, C. (ed.). On decoloniality: concepts, analytics, práxis. Durham: Duke University Press, 2018. p. 15-32.

Published

2025-07-07

How to Cite

SILVA, Noemi Lopes da; GOMES, Rosivaldo. Decolonial (Self-)Critique Literacies in the English Classroom Through the Poetry of Carolina Maria de Jesus . Entretextos, Londrina, v. 25, n. 2, p. 43–63, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n2p43-63. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51752. Acesso em: 15 dec. 2025.