The benefits of peer correction in the context of virtual English classes

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp120-140

Palavras-chave:

peer correction, written task, collaboration

Resumo

 In this paper, we present a study in which we investigate the benefits of peer correction in the context of English virtual classes. Two teenage students from an English course named Freeenglish were the participants in this qualitative research. They participated in a collaborative methodology of peer correction tasks (ARAÚJO; FIGUEIREDO, 2018; DILLENBOURGH, 1999; DONATO, 1994) proposed by their teacher. To do so, the participants had to correct each other's written text and share feedback as part of a task during their English virtual classes on the Google Meet platform. As a theoretical foundation, we used the sociocultural theory, collaborative learning and teaching processes, and studies about peer correction. The results show that the peer correction methodology proved effective in virtual classroom environments. Students could use different technological resources to exchange information about their texts (files, chatrooms on the Google Meet platform, WhatsApp, mobile phones, etc.), which favored interaction between them. We also demonstrate, through data analysis, that students provided very suitable input to each other during the correction task to make the texts more correct. Besides the relevant correction, participants could also develop a variety of communication skills as they were very engaged in talking about themselves.

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Biografia do Autor

Lidia Maria Dos Santos Morais, Universidade Federal de Goiás UFG

Lidia Maria dos Santos Morais é graduada em Letras , Especialista em Formação de Professores de Língua Inglesa e Mestranda em Letras e Linguística. Atua como docente há 22 anos .

Francisco José Quaresma de Figueiredo , Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutor em Linguística Aplicada pela UFMG, tendo realizado Estágio Pós-Doutoral na mesma instituição. É Professor Titular da Faculdade de Letras da UFG, onde leciona, desde 1992, Língua Inglesa, na Graduação, e Linguística Aplicada, na Pós-Graduação. É Pesquisador do CNPq e suas áreas de interesse em pesquisa incluem tópicos relacionados a erro e correção, ao processo de escrita, à aprendizagem colaborativa, bem como a questões interculturais na aprendizagem pelo regime de imersão, tendo vasta publicação nessas áreas. Desde 2019, é o Diretor brasileiro do Instituto Confúcio de Medicina Chinesa na UFG.

Neuda Alves do Lago , Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Goiás. Tese defendida em Estudos Linguísticos, com foco no ensino de literaturas em língua inglesa. Líder do Grupo de Pesquisas Linguísticas e Literárias Aplicadas ao Ensino, do CNPQ. Coordenadora de Pesquisa da Faculdade de Letras – UFG. Professora de Literaturas em Língua Inglesa na graduação em Letras Inglês e docente regular no Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística – UFG. Docente convidada no Programa de Pós-Graduação em Educação – UFJ e no Programa de Pós-Graduação em Agronomia - UFJ. Tem experiência na área de Educação Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: English literature, English teaching and learning, affective domain in language learning, ESP in agriculture and education, collaborative learning, e intersemiotic translation from literature to cinema.

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Publicado

31-12-2022

Como Citar

MORAIS, Lidia Maria Dos Santos; FIGUEIREDO , Francisco José Quaresma de; LAGO , Neuda Alves do. The benefits of peer correction in the context of virtual English classes. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 4Esp, p. 120–140, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp120-140. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46574. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos - Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula

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